Sök

Strategispel på arabiska lockar kapital från svenska finanstoppar

Funrock

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

”Nu blåser vi på ordentligt”, säger spelstudion Funrocks vd och grundare David Wallinder, som får in 4 miljoner i riskkapital från bland andra affärsängeln Johan Qviberg.

Vi berättade tidigt i våras om Stockholms-baserade Funrock som då var på väg att smyglansera sitt strategispel Zombie Attack på den egyptiska marknaden.

Det i spelsammanhang annorlunda valet av testmarknad förklaras av att Funrock ser Mellanösterns som en relativt oexploaterad del av spelvärlden, trots att den beräknas vara värd över 25 miljarder kronor på något års sikt.

”Jättar som King och Supercell finns såklart redan där men de fokuserar mer på Europa, USA och Asien. Det öppnar en möjlighet för oss som litet spelbolag att gå lite under radarn och växa oss stora”, säger David Wallinder.

Testet i Egypten bland någratusen spelare har gått över förväntan och nu väntar en mjuklansering i oktober.

”Vi har fått väldigt positiva data på att tillräckligt många av spelarna kommer tillbaka efter att de testat vårt spel. Retention-graden (spelarnas lojalitet) är bättre än vi hade hoppats på”, säger David Wallinder.

Med den datan i ryggen har han sålt in sitt bolag till svenska investerare och nu fått in 4 miljoner kronor i riskkapital.

Bland andra går affärsängeln Johan Qviberg (tidig investerare i bland annat magsintjänsten Readly och Facebook-byrån Ingager) in som ägare. Sedan tidigare är den tidigare vd:n för spelbolaget Starbreeze, Lars Hagelin, en av storägarna.

"Förutom Johan Qviberg är det ett antal andra personer från finansbranschen i Stockholm, London och Dubai som varit med i finansieringsrundan", säger David Wallinder.

Han startade Funrock som ett studentprojekt. Idag är det en riktig spelstudio med åtta anställda utvecklare. Planen är att släppa en uppgraderad version av spelet, som delvis utspelar sig i öknen, i oktober och då fokusera på att samla in data kring hur användarna betalar för saker inne i spelet.

Därefter är det dags för den riktiga lanseringen. Inför det kommer det att krävas ytterligare kapital. Exakt hur mycket vill inte David Wallinder gå in på men i normalfallet brukar det handla om runt 15 miljoner kronor för den här typen av strategispel.

”Målet är att bli nummer ett i Mellanöstern och då behöver vi göra en större finansieringsrunda för att kunna investera i marknadsföring”, säger han.

Med hjälp av datan från de två testlanseringarna säger han sig kunna räkna ut ganska exakt vad det kostar att få en ny spelare i form av marknadsföring och hur mycket pengar varje spelare i genomsnitt spenderar under tiden vederbörande använder spelet.

En framgångsfaktor, hoppas David Wallinder är, att spelet är översatt till arabiska. Han är övertygad om att det kommer vara en viktig konkurrensfördel på lite sikt.

”I början konsumerar man innehåll på engelska men sedan föredrar man sitt eget språk. Det mönstret har varit gällande på flera områden i Mellanöstern tidigare”, säger David Wallinder och exemplifierar med tv-mediet där människor först tittade via satellit på engelskspråkiga sändningar för att senare gå över till arabiska program.

”Det var samma sak med webbaserade spel och jag tror vi kommer få se samma sak när det gäller mobilanpassade strategispel som vi jobbar med”, säger David Wallinder.

Ytterligare en faktor som talar för den arabiskspråkiga marknaden är att människor där har en tendens att lägga större summor på spel. 

”I Europa och USA spenderar varje spelare i genomsnitt sex dollar för den typ av strategospel vi gör medan man i Saudiarabien och Förenade Arabemiraten lägger klart mer. Det är en väldigt stor skillnad för den totala affären”, säger David Wallkinder.

Läs mer