Sök

Universal Avenue skruvar om modellen – går back 47 miljoner

Universal Avenue

Johan Lilja är vd och medgrundare på Universal Avenue. Foto: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Att rekrytera tusentals frilansande säljare var lättare sagt än gjort. Startupbolaget Universal Avenue drar nu ner på sin “Uber för säljare”-tjänst.
Bolagets nya storsatsning blir i stället en digital inköpsportal för restauranger, frisörer och hotell.

Universal Avenue är ett av Sveriges tyngst backade startupföretag. Bolaget har tagit in cirka 140 miljoner kronor i riskkapital från investerare som Northzone, Moor, fondjätten Fidelity och säljtechbolaget Salesforce.

Bolagets vision är att bli världens största tjänst för förmedling av frilansande säljare. Tanken har varit att till exempel studenter som behöver ett extrajobb snabbt ska kunna koppla upp sig mot Universal Avenues app och börja sälja mot provision.

“En del säljare vill ju också ha ett fast jobb, till exempel för att kunna skaffa bostad”

Nu har företaget dock ändrat sin modell. I slutet av juni kunde Breakit berätta att Universal Avenue har sagt upp elva medarbetare, som en del av en omorganisation. Vd:n och medgrundaren Johan Lilja var då väldigt kortfattad i sina kommentarer.

När Breakit kontaktar honom två veckor senare är han beredd att berätta mer.

Johan Lilja säger att Universal Avenue nu drar ner på rekryteringen av frilansande säljare.

“De personer som har fått sluta arbetade bland annat med att utvärdera alla de ansökningar vi fick från personer som ville börja sälja. Vi har hittills fått 40.000 ansökningar, så det var ganska omfattande. Vi drar ner på det arbetet nu i väntan på att vår produkt är redo att med hjälp av data och maskininlärning automatisera screeningen av frilansare. När vi fått den biten på plats kan vi börja öka volymen av nya frilansare igen”, säger han.

Hur har modellen med frilansande säljare fungerat?
“Det beror på hur bra säljaren är. De som är duktiga tjänar bra och är man mindre duktig går det mindre bra. Där är det ingen skillnad på om man är frilans eller anställd, det är mindre viktigt så länge de är duktiga”.

Universal Avenue har också ett tiotal heltidsanställda säljare i Sverige, som alltså inte är frilansare. Johan Lilja säger att bolaget har börjat rikta in sig på mer långsiktiga relationer med kunderna, där säljaren får en rådgivande roll.

“En del säljare vill ju också ha ett fast jobb, till exempel för att kunna skaffa bostad”, säger Johan Lilja.

Men har inte er pitch mot investerarna handlat om just att ni är en on demand-plattform, ett sorts Uber för sälj, snarare än ett vanligt säljbolag?
“Det är fortsatt vår vision. Men om man jämför med Uber så är det ganska stor skillnad. Där får du kunder i princip direkt när du ger dig ut och kör med bilen. För en säljare så tar det ofta en till två månader att bygga upp en pipeline med potentiella kunder, och du kan behöva en del coachning. Sedan tjänar de mer över tid”, säger Johan Lilja.

Så vad är då det nya i affärsmodellen?

På Universal Avenues sajt beskriver ledningen numera bolaget som “en plattform för innovativa affärsmodeller” som ska hjälpa småföretag som behöver “förbättra och digitalisera sin affär” med hjälp av “ett nätverk av digitala konsulter och varumärkesspecialister”.

I praktiken handlar nysatsningen om följande: Universal Avenue ska i höst lansera en digital inköpsportal som exempelvis restauranger kan använda för att köpa annonser, upphandla betallösning eller en musiktjänst.

Eftersom Universal Avenue representerar tusentals olika småföretag kan de förhandla ner priset på alla produkter de köper in rejält, enligt Johan Lilja.

“Om vi till exempel upphandlar digital marknadsföring åt 10.000 restauranger samtidigt kan vi göra det till ett pris som annars bara storföretag kan få”, säger han.

Samtidigt som bolaget skruvar på affärsmodellen så har omsättningen rusat. Universal Avenue ökade under 2016 omsättningen till 10 miljoner kronor, från cirka 1 miljon året innan. Enligt Johan Lilja har intäkterna under 2017 fortsatt att öka med 20 procent i månaden, vilket har drivits av att bolaget får in fler säljare.

Samtidigt har förlusten också stigit kraftigt – från 16 miljoner under 2015 till 47 miljoner kronor under 2016.

“Vi har nu investerat tungt i att få in 18.000 småföretag som kunder, som vi har en relation till. Men i nuläget kanske de bara har köpt en produkt, typ bara betallösning, via oss. I höst ska vi lansera vår digitala portal där vi ska försöka få dem att köpa två, tre, fyra produkter av via oss, med återkommande intäkter. Då blir affären mycket mer lönsam”, säger Johan Lilja.

I januari slutade medgrundaren Petter Hederstedt på Universal Avenue, och i juni månad lämnade han också styrelsen, något som bolaget tidigare inte har kommunicerat.

“Han slutade arbeta operativt i bolaget i januari. Han har familjen i Grekland och det blev svårt att pendla mellan Grekland och Stockholm, där han behövde vara eftersom vi har vårt huvudkontor här”, säger Johan Lilja.

Läs mer