Breakit - Så floppar du igen och igen – utan att bränna 100-tals miljoner
Alexander Widegren, grundare av Lånbyte. Foto: Alexander Donka.

Så floppar du igen och igen – utan att bränna 100-tals miljoner

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
13 jul 2017, kl 09:49

Lånbytes Alexander Widegren älskar att ha fel. Det borde du också göra. Här är Breakits specialpodd om Lean startup – konsten att floppa snabbt och billigt.

Under sommaren ska Breakits grundare Olle Aronsson och Stefan Lundell få lite välförtjänt semester. Breakits podcast är dock med er hela sommaren.

Ni lyssnare kommer att serveras fem specialpoddar, var och en med en spännande gäst. Det är ett led i vår storsatsning Breakit How To, där vi löpande bjuder på tips, guider och inspiration till dig som driver företag.

I det första avsnittet intervjuas Alexander Widegren, entreprenören bakom räntepressaren Lånbyte. Det är ett bolag som bytt både affärsmodell och huvudmålgrupp sedan entreprenörsresan inleddes 2012.

”Vi har fel hela tiden, och det tycker jag är bra eftersom det driver oss framåt”, säger Alexander Widegren i podden.

Och det är just konsten att floppa billigt som är ämnet för dagens podcast.

Många har hört talas om begreppet Lean startup. Enkelt uttryckt är det en metodik som ska se till att du inte spenderar en massa tid och pengar på att bygga något som inte flyger när det är dags för lansering.

Men hur funkar det i praktiken?

Det grottar Breakits reporter Erik Wisterberg och Lånbytes grundare Alexander Widegren ned sig i. Perfekt lyssning för dig som ligger i hängmattan och funderar på om din idé har potential att bli nästa stora startup alltså.

Lyssna på podden nedan. Du som vill läsa Alexander Widegrens tre bästa tips till nybakade entreprenörer i kortform kan istället scrolla nedåt.

 

1. Mät allt

Att sitta och granska siffror är kanske inte det första som nya entreprenörer drömmer om att göra. Men hårda data, även i tidig fas, kan snabbt ge dig indikationer på vad som funkar – och vad som måste skruvas om direkt.

”Mät allt, ta in allt du kan och få in det i databaser eller excelark och bygg de verktyg runt omkring det som du behöver för att verkligen få reda på vad siffrorna egentligen betyder”, säger Alexander Widegren.

2. Var beredd på att ha fel – hela tiden

Att vilja hålla kvar vid sin ursprungliga idé är naturligt, men också en farlig inställning. Alexander Widergrens antagande var att Lånbyte främst skulle vända sig till ekonomintresserade män. Men datan visade tidigt att gifta kvinnor var den målgrupp som konverterade allra bäst.

”Vi har fel hela tiden, och det tycker jag är bra eftersom det driver oss framåt. Har man fel kan man också upptäcka det rätta svaret”, säger Alexander Widegren.

3. Bygg ditt bolag – inte ditt nätverk

Här finns det helt klart olika skolor. Många lyfter fram vikten av att nätverka som en viktigt del i att bygga en startup.

Alexander Widegren tycker att det är "trams", i varje fall i bolagsbyggets tidiga fas. Hans råd är att istället lägga fullt fokus på att bygga produkten.

”Har du en bra produkt, och kan visa det, så kommer folka att knacka på din dörr. Skit i alla konferenser och var på kontoret istället – och få det gjort. Jag ger hellre 30.000 kronor till en medarbetare för att vi ska jobba under en helg än att lägga det på en utlandskonferens som vid slutet av dagen inte ger något.”

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel