Breakit - Svenska jättar går ihop – Wayke ska bli ett Hemnet för begagnade bilar

Svenska jättar går ihop – Wayke ska bli ett Hemnet för begagnade bilar

Stefan Lundell
Stefan Lundell
19 may 2017, kl 07:09

Blocket och Bytbil utmanas av sina största kunder.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
19 may 2017, kl 07:09

Det är stora pengar som ligger i potten när de två största återförsäljarnätverken av bilar bestämt sig för att lansera en egen försäljningsplatform online under namnet Wayke.

Scania Volkswagen Återförsäljarna och Svenska Volvohandlarföreningen står bakom satsningen och tillsammans står de för ungefär hälften av den svenska personbilsmarknaden. Satsningen backas också upp finansiellt av föreningen Svensk Bilhandel, som utgörs av medlemmarna i Motorbranschens Riksförbunds (MRF) bilhandelssektion. Exakt hur mycket pengar som kommer investeras är hemligt men MRF kontrollerar (via Svensk Bilhandel) bland annat en obelånad fastighet värd flera hundra miljoner kronor som ger stort ekonomiskt svängrum.

Två förebilder för Wayke är bankernas betalningstjänst Swish och Hemnet, som startades av fastighetsmäklarna. Grundtanken är att återförsäljarna själva ska äga den digitala försäljningskanalen ut till kunderna.

Idag är det istället mediejätten Schibsted som äger de två största annonsplattformarna för begagnade bilar i Sverige – Blocket och Bytbil. Bägge bolagen tjänar stora pengar på att sälja annonser i detta segment. Bytbil omsatte senaste redovisade räkenskapsåret 87 miljoner kronor och gjorde en vinst efter finansiella poster på hela 42 miljoner kronor. Blocket särredovisar inte intäkterna för bilannonser men branschbedömmare uppskattar att det handlar om mellan 100 och 200 miljoner kronor och lönsamheten ligger även här runt 50 procent.

Förutom Blocket och Bytbil finns ytterligare ett tiotal större bilsajter vilket indikerar att marknaden som helhet är värd ett antal hundra miljoner kronor på årsbasis.

Utmaningen för initiativtagarna till Wayke ligger i första läget att övertala de lokala bilåterförsäljarna att ansluta sig till plattformen och marknadsföra sina bilar där. De närmaste veckorna kommer ledningen för Wayke presentera konceptet på 24 olika platser runt om i landet till återförsäljare. Planen är sedan att lansera plattformen till konsumentmarknaden i höst.

Flera mindre techbolag har varit delaktiga i arbetet med att bygga upp plattformen Wayke. Bland annat har entreprenören Pär Bäck (medgrundare av Shopjoy) varit en av initiativtagarna och han äger även en mindre del av produktbolaget bakom Wayke.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel