Sök

Readly tar in 130 miljoner: "Idioti att inte öka investeringarna"

Readly

Per Hellberg, vd på Readly. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Digitala magasintjänsten Readly får in 130 miljoner kronor från bland annat riskkapitalbolagen Zouk och Hermes GPE.

Magasinstjänsten Readly kan enklast beskrivas som ett slags Spotify för veckotidningar. För en fast månadsavgift får användaren tillgång till ett stort bibliotek med magasin.

Readly spåddes tidigt bli räddningen för alla glansiga magasin, men har sedan grundandet flera tuffa år i bagaget. 2015 lade bolaget ned sitt Stockholmskontor och kort därefter lade man även ned bokdelen av sin tjänst för att fokusera på magasinen.

Bolaget har sedan starten dessutom gått med stora förluster. Från 2013 till 2015 brände bolaget drygt 100 miljoner kronor.

I en intervju med Breakit förra sommaren förklarade vd:n Per Hellberg att det skulle bli ändring på de skenande förlusterna under 2016.

Med sig på tåget har man genom åren fått investerare som riskkapitalbolagen Zouk och Aggregate media, samt investmentbolaget Bengtssons tidning.

I den tidigare intervjun med Breakit berättade Per Hellberg även att bolaget planerade en större nyemission på minst 50 miljoner kronor.

”Det gör vi för att klara vår tillväxt i Europa, och skapa mer tryck på marknaden”, sade han .

Enligt information från ägardatabasen Valu8 har Readly nu fått in pengarna, och mer därtill. Totalt rör det sig om 130 miljoner kronor – vara 30 miljoner är i form av medieutrymme från Aggregate media och den brittiska tv-kanalen Channel 4.

Enligt Per Hellberg har trenden vänt för bolaget som nu har lagt fram en aggressiv expansionsplan.

“Vi gjorde en rätt stor omstöpning 2015 och fokuserade på våra huvudmarknader Sverige, England och Tyskland. Sedan dess har vi skruvat på produkten och i mitten på förra åren tyckte vi att det såg tillräckligt bra ut för att investera rejält i kundanskaffning. Nu tar vi in mer pengar för att växa snabbare”, säger han.

Resten av investeringsrundan på 100 miljoner leds av storägaren Zouk capital och det brittiska riskkapitalbolaget Hermes GPE. Zouk capital är sedan tidigare storägare i Readly men Hermes är helt nya på ägarlistan. Bolaget investerar sällan direkt i företag, utan placerar sina pengar för det mesta i andra riskkapitalfonder. Hermes förvaltar ungefär 5 miljarder dollar – motsvarande 44 miljarder kronor med dagens växelkurs.

Även riskkapitalbolaget Optimizer invest, Bengtssons tidning och bettingtoppen André Lavold deltog i kapitalrundan.

Anledningen till att bolaget nu gasar på ordentligt är att man säger sig ha hittat rätt med produkten. Per Hellberg berättar att bolaget nu lyckas konvertera cirka 30 procent av användarna till betalande kunder efter testperioden.

“Det är helt enormt. Dessutom ser vi att livstidsvärdet på en kund är 2–3 gånger högre än vi trodde när vi startade det här. Vi ser nu att vi får tillbaka 4 gånger kostnaden på kunderna. Då känner vi att det bara är idioti att inte öka investeringarna för att växa”, säger han.

Gällande ekonomin för 2016 är Per Hellberg relativt hemlighetsfull.

“Jag kan säga att resultat är bättre än 2015. Första halvåret gjorde vi nästan inga investeringar i marknadsföring alls. Andra halvan har vi investerat väldigt mycket. Det kommer bli förlust i år också men affären funkar så att vi måste ligga ute med pengar innan kunderna börjar generera intäkter. Under året kommer vi nå en nivå där grundaffären i stort sett bär sig själv”, säger han.

Några användarsiffror vill han inte heller dela med sig av men säger att det rör sig om ett sexsiffrigt antal.

Innan emissionen värderas bolaget till närmare en halv miljard kronor – innan investerat kapital.

Senast bolaget tog in en stor summa kapital – hösten 2015 – värderades bolaget till ungefär 240 miljoner kronor efter investerat kapital.

De två värderingarna bör tolkas med viss tillförsikt eftersom de inte har räknats utifrån Readlys olika aktieslag. Bolaget har både stamaktier och preferensaktier – det vill säga aktier som ger förtur på att plocka ut vinst om bolaget skulle gå i konkurs eller säljas. Ställer man värderingarna mot varandra kan man ändå räkna med att kursen gått upp rejält de senaste två åren.

"För det första har vi mer än dubblat antalet läsare sedan dess. Andra halvåret ligger vi på en snabb tillväxttakt med god ekonomi per användare", säger Per Hellberg.

Läs mer