Breakit - Hannah Widell och Amanda Schulmans största misstag: Lyssnat för mycket på kaxiga män
F.v: Amanda Schulman och Hannah Widell, grundare av Perfect day. Foto: Jonas de Lange.

Hannah Widell och Amanda Schulmans största misstag: Lyssnat för mycket på kaxiga män

Jonas de Lange
Jonas de Lange
12 may 2017, kl 22:02

Podd-drottningarna Hannah Widell och Amanda Schulman har byggt upp en 50 personer stark mediebyrå. Nu lämnar de bolaget och berättar om sina största felsteg på vägen: Att anställa män som tror sig veta bättre än de själva.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
12 may 2017, kl 22:02

“Vilken underbar rosett!”

“Vad fina ni är!”

Komplimangerna sköljer över Amanda Schulman och Hannah Widell. Vänner och fans flockas omkring dem från alla håll. Det är öppningsmingel för deras första fysiska butik, i Sturegallerian i Stockholm.

Gästerna bläddrar bland plaggen, dricker bubbel och verkar ha det allmänt härligt. Nästan som en perfekt dag.

För Amanda Schulman och Hannah Widell är kvällen både ett startskott och ett avslut. De har precis slutat på sitt gamla bolag Perfect Day för att fokusera fullt ut på det nya klädmärket Daisy Grace.

Hannah Widell och Amanda Schulman är ett fenomen. För den breda allmänheten är de kända för sin podcast Fredagspodden. Genom sitt snack om högt och lågt i vardagen har de lockat en följarskara på över 300.000 svenskar och blivit näst intill husgudinnor i många svenska kvinnors hem.

Men Perfect day – bolaget bakom podden – är mer än så. De senaste sex åren har kändisagenturen seglat upp som ett av Sveriges snabbast växande digitala mediebolag. Kärnan av affären kretsar kring klanen Schulman och poddarna Fredagspodden och Alex & Sigges podcast.

Nu har bolaget 50 anställda. Förra året visade Perfect day en omsättning på 52 miljoner kronor och en vinst på 2,4 miljoner kronor.

I torsdags gick bolaget ut med att de två grundarna har bestämt sig för att hoppa av. De kommer att sitta kvar i styrelsen men lämnar sina operativa roller som vd respektive kreativ chef.

“Vi har tänkt på det här länge men nu känns det som att det är dags. Det känns tryggt att släppa vårt ‘lilla barn’”, säger Amanda Schulman.

“Jag tror inte att man ska vara på ett och samma bolag i mer än fem år. Nu har vi drivit det här i sex år och vi gör mer och mer andra saker. För bolaget är det lite som att ha en mamma och pappa som inte riktigt är hemma. Perfect day behöver en mamma och pappa som alltid är här”, säger Hannah Widell.

Att göra flera saker samtidigt är i sig inget nytt för de två systrarna. När de startade Perfect day gjorde de – som de flesta andra entreprenörer – allt själva. Hela idén med bolagets nuvarande struktur är att hjälpa kunderna att sprida sitt material, inte bara med podcast-sponsorskap, utan i alla möjliga tänkbara kanaler.

Duon har även startat en rad sidoprojekt och testat mängder av lösa idéer. Alltid utan externt riskkapital.

“Anledningen till att vi kan göra det här är att vi har våra egna kanaler. Vi kan testa snabbt och behöver inte göra det med andras pengar”, säger Hannah Widell.

“När vi bara har vårt eget kapital har vi inte råd att göra misstag. Vi älskar att ta risker men idéerna blir aldrig långlivade om de inte funkar. Vi sätter ingen stolthet i att hålla fast i något bara för att”, säger Amanda Schulman.

Ett av de större felstegen var dotterföretaget Perfect box.

“Ja, usch! Det gick inte alls bra”, säger Amanda Schulman, när jag nämner det.

Idén med Perfect box var att sälja lådor med produkter som de två profilerna rekommenderat.

“Vi lyckades inte få med produkter från företagen. Det blev en katastrofal logistikmiss”, säger Hannah Widell.

Men den allra största missen, säger de, handlar inte om deras egna idéer utan om rekryteringsmissar.

“Det är egentligen ganska enkelt. Det som har hänt oss är att Perfect day har gått väldigt bra. Då har det varit några män som knackat på dörren och menat att det kan gå ännu bättre för oss. Vi har gått på det”, säger Hannah Widell.

“Vi har sakta men säkert byggt upp ett ordentligt självförtroende men när de här männen kommit in har vi till en början trott på dem. Att vi inte kunnat fixa det här själva. Nu har vi lärt oss läxan att det är faktiskt vi själva som kan det här”, säger Amanda Schulman.

Gemensamt för felrekryteringarna är att de är just män och att de inte jobbar lika aktivt, enligt systrarna.

“Perfect day är ett bolag där alla är väldigt operativa. Vi har inte tid eller ekonomi för att ha några låtsastjänster. Folk som jobbar heltid med analys och den typen av grejer. Det är säkert jättebra i storbolag men vi har inte tid med det”, säger Hannah Widell.

Under vår intervju blir det tydligt att entreprenörsduon tänker mycket i termer av jämställdhet.

Hannah Widell påpekar exempelvis att “om det var män som startade Perfect day hade de förmodligen fått in kapital och kanske varit där vi är nu för tre år sedan”.

Samtidigt påpekar hon att det varit lärorikt att bygga bolag med lönsamhet från grunden och att de nu äger företaget helt själva, tillsammans med deras affärspartner Jan Zachrisson.

“Vi är helt övertygade om att det fortfarande krävs mycket kraft för att hamna närmare ett jämlikt samhälle när det gäller företagande. Vi som har gjort en sån här resa måste inspirera och ingjuta mod i andra kvinnor så att de vågar”, säger Hannah Widell.

Hannah Widell har färska erfarenheter av hur män och kvinnor behandlas olika i offentligheten.

För några veckor sedan hamnade hon och Amanda Schulman i blåsväder efter att de marknadsfört av ett nytt kosttillskott. Det blev en nyhet i flera av landets största tidningar. Kritiken blossade upp efter att en nutritionist, i en intervju med vänstersajten Politism, sa att kosttillskottet var en onödig produkt utan bevisbar effekt.

Med kritiken följde nättrollen.

“Det är första gången jag utsatts för riktigt näthat. Det var tydligt att det var män också. Det var användarnamn som ‘hanen123’ ofta med noll följare”, säger Hannah Widell.

Varför tror du att det är män som reagerar på det sättet?
“Jag vet inte. Jag tycker bara att det är intressant. Men jag vill inte ställa mig i centrum i den debatten. Det jag fick är en liten pöl jämfört med det hav andra får utstå”, säger hon.

“Jag bryr mig inte ett skit om trollen egentligen. Debatten kring påverkade mig mer. Man försöker göra något bra och när det här uppstår så undrar man ‘vänta lite, var är vi nu? Hur hamnade vi här?’. Jag tycker också att det är intressant att vi fick ta smällen för hela den här debatten om kosttillskott. Zlatan sålde nyligen ett vitaminvattenföretag. Det pratar inte folk om. Det finns storföretag som gör kosttillskott men jag och Amanda får inte hålla på med det. Det är intressant”, säger hon.

Hon lägger ett särskilt tryck på ordet “intressant”. Som att hon egentligen vill ta i hårdare.

“Nu tycker jag inte att vi pratar mer om Hers (kosttillskottet)”, säger hon.

Vi pratar i stället om hennes och Amanda Schulmans nya heltidsjobb Daisy Grace.

Klädmärket kom till redan för ett år sedan som ett dotterbolag till Perfect day. I vintras köpte systrarna upp bolaget Corinne and friends som äger två skönhetssalonger i Stockholm.

“Jag och Amanda är delvis uppfostrade av vår farmor som är en av de största veckotidningsdrottningarna genom tiderna. Vi är matade med livsstil från barnsben. Det är ett familjeintresse som vi valt att jobba med för att vi älskar det”, säger Hannah Widell.

Vad lägger du i ordet livsstil?
“Det är allt egentligen. Fredagspodden är egentligen en väldigt bra beskrivning. Det handlar om allt från ångest och terapi till vilken färg man vill ha på läpparna vid vilket tillfälle. Det handlar om hur man ska få livet att funka så bra som möjligt.”

Planen för det nya Daisy Grace är att bygga ett “livsstiluniversum”. Duon ska kombinera verksamheten som har tagit dem dit de är idag – innehållsskapandet – och kombinera det med både e-handel och skönhetssalongerna.

“Vår ambition är att Daisy Grace ska bli en ‘one stop shop’ inom livsstil och skönhet. Det ska vara hudvårds- och hårprodukter, make-up, kläder, content (det vill säga underhållningsmaterial reds. anm.) och kläder. Det är den enklaste förklaringen av det vi vill göra”, säger Hannah Widell.

Hur blir skillnaden att driva det här mot när ni startade Perfect day?
“Vi har kommit långt i att bygga upp ett självförtroende. Men det vi framförallt har nu som vi inte hade då är den relation vi har skapat till otroligt många kvinnor i vårt land. Den relationen är verkligen ovärderlig”, säger Amanda Schulman, och fortsätter:

“Nu när vi står här känns det som att allt med Perfect day har varit en förberedelse för nästa steg.”

Med tanke på de två systrarnas framgångar med Perfect day ser framtiden onekligen ljus ut. Den generella trenden för modevarumärken – att fokusera på en stark relation med sina kunder på sociala medier – ställer inte heller satsningen i sämre dager.

Den här gången är i alla fall chansen mindre att de låter sig luras av kaxiga män.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel