Sök

E-bokstjänsten Nextory tar in 30 miljoner – vill bli störst i Sverige på e-böcker

Nextory

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den svenska startupen Nextory vill bli störst i Sverige på ljud- och e-böcker. Nu fyller bolaget sin kassa med 30 miljoner kronor.

Nextory skulle kunna beskrivas som ett “Spotify för e-böcker”. Mot en fast månadsavgift får användaren läsa eller lyssna på ett obegränsat antal digitala böcker. 

Nu står det klart att bolaget, som bland annat konkurrerar med Bonnier-ägda Bookbeat, fyller sin krigskassa med 30 miljoner kronor. Pengarna kommer den här gången från den befintliga investeraren Industrifonden, privatinvesterare samt investmentbolaget Acacia.

“Vi växer kraftigt och ligger före våra planer Vi är idag den enda aktören som specifikt satsar på e-bokskunderna och erbjuder ett brett utbud av titlar samt även den bästa e-boksläsaren på marknaden”, säger Shadi Bitar, vd för Nextory.

Ordförande hos den nya delägaren Acacia är Christer Jacobsson, som tidigare varit med och grundat börsbolaget Enator, som vid millennieskiftet slogs ihop med finska Tieto. 

Acacia ägs idag av sonen Per Jacobsson, som är vd, och dottern Nina Jacobsson Krakau.

“Nextory har en lång erfarenhet från bokbranschen och en klar strategi för hur man skall attrahera nya kunder. De har bevisat en mycket stark tillväxt och har ett klart fokus på just e-böcker, där den svenska marknaden ligger långt efter många andra länder. Vi tror att Nextory med sin moderna plattform och erfarna management har mycket goda möjligheter att bli den ledande aktören på e-boksmarknaden”, säger Per Jacobsson, VD ACACIA Asset Management AB. 

Nextory omsatte 2015 cirka 2 miljoner kronor och gjorde en förlust på cirka 7,5 miljoner kronor.

Läs mer