Sök

Sverige kommer drabbas av en identitetskris om Spotify köps upp

Spotify

Olle Aronsson är medgrundare på Breakit.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Vad händer med techindustrin om vårt största bolag förvandlas till en underavdelning på Google?

Det händer titt som tätt. Uppgifter börjar, för femtioelfte gången i ordningen, cirkulera om att ett stort amerikanskt företag vill köpa den svenska nationalklenoden Spotify. 

Men sällan har diskussionerna varit så relevanta som nu. Musiktjänsten är på väg till börsen, och kommer därför att gå in i en intensiv period av investerarmöten där frågan ställs: "Är ni intresserade av att köpa aktier?". I det läget ökar alltid chansen för att någon bestämmer sig för att köpa hela klabbet.

Som journalist är det lätt att fastna vid själva nyheten. För oss på Breakit är ett uppköp av Spotify i princip den största tänkbara affärsnyheten vi kan avslöja. Det nästan vattnas i munnen på mig när jag hör uppgifter från källor om att en försäljning av musiktjänsten kan vara på gång.

Men på lång sikt är det egentligen inte själva transaktionen, utan de långsiktiga konsekvenserna, som betyder något.

Låt oss föreställa oss hur exempelvis ett Google-ägt Spotify skulle se ut:

  • Google, eller dess ägarbolag Alphabet, skulle i ett slag få runt 1.000 nya anställda i Sverige. 
     
  • De riktigt stora besluten kommer inte längre att fattas i Stockholm, utan på Googles huvudkontor i  Mountain View i Kalifornien. På sikt ökar risken att fler arbetstillfällen och viktiga funktioner flyttar från Stockholm till USA.
     
  • Alla Spotifys samarbetspartners blir i stället Googles samarbetspartners, eller upphör att vara partners. Den som vill ta ett möte med Spotify måste nu försöka få till ett möte med Google.
     
  • Medier, politiker och allmänhet kommer inte längre kunna hänvisa till Spotify som "det svenska techbolaget Spotify".


Det här är de rent praktiska förändringarna, men ännu mer relevant är hur punkterna ovan kommer att påverka våra tankar och hela, i brist på bättre ord, startupkulturen i Sverige.

Spotify har lite av samma roll som Zlatan Ibrahimovic hade i svenska fotbollslandslaget – den lysande fixstjärnan som alla ser upp till och inspireras av. Nu har Zlatan slutat, och visst är det inte längre samma skimmer och stjärnkänsla kring laget?

Jag tror att den svenska startupindustrin, som trots allt är en väldigt liten bransch fortfarande, kommer att drabbas av en identitetskris om Spotify köps upp.

Exemplet visar med önskvärd tydlighet varför det är så viktigt att börsen finns. Genom att notera sig kan stora techbolag fortsätta vara självständiga företag, samtidigt som riskkapitalisterna som investerat får en möjlighet att sälja av sina aktier på den öppna marknaden. Det är precis så som de amerikanska jättarna – Amazon, Facebook och så vidare – har gjort. Börsen har gjort det möjligt för dem att växa sig stora utan att behöva bli uppköpta.

Jag hoppas verkligen att Spotifys notering blir av. Annars riskerar vi att få se hopar av startupkillar med vilsna blickar, irrandes kring Stureplan, mumlandes om att polstjärnan plockats ner från himlen.

Läs mer