Breakit - Marknadsföra din startup a la Silicon Valley? Här är expertens tips
Jenny Sagström. Pressbild.

Marknadsföra din startup a la Silicon Valley? Här är expertens tips

Gustaf Rosensköld
Gustaf Rosensköld
20 apr 2017, kl 19:00

Jenny Sagström har marknadsfört amerikanska techbolag i över ett decennium. Här är hennes marknadsföringstips till svenska startups.

Gustaf Rosensköld
Gustaf Rosensköld
20 apr 2017, kl 19:00

På San Fransisco-baserade reklambyrån Sköna advertisings meritlista finns samarbeten med bolag som numera Google-ägda Apigee och mjukvarujätten Vmware.

Inför starten 2003 var idén att bygga den egna verksamheten utifrån svenska värden, berättar grundaren Jenny Sagström.

“Det innebär inte att vi försökt skapa en egen liten republik byggd på socialdemokratiska värderingar, utan att bygga organisationen utifrån demokrati snarare än hierarki”, säger hon.

Hon flyttade till San Fransisco 1999 och har sedan dess hunnit uppleva såväl pigg startupmentalitet som stelbenta amerikanska företagshierarkier.

“Svenska bolag bygger otroligt bra produkter och tjänster, men jag uppfattar amerikanska företag som mer effektiva när det gäller marknadsföring”, säger Jenny Sagström.

Så vad gör de annorlunda?

Jenny Sagström pekar på ett mer medvetet – och i högre grad automatiserat – arbete med att bygga stora kundvolymer. Ofta är det främsta målet – åtminstone för Jenny Sagströms datafokuserade byrå – att skrapa ihop så många leads (potentiella kunder) som möjligt, så effektivt och snabbt som möjligt.

Jenny Sagströms lösning för att nå dit stavas “marketing tech stack”.

Eller med andra ord: den teknik ditt bolag tar hjälp av för att hitta och bearbeta potentiella kunder. Det kan handla om alltifrån plattformar för e-postmarknadsföring till avancerade analysverktyg för att studera kundbeteenden.

“För några år sedan sades det att år 2017 kommer marknadschefens teknikbudget överstiga it-direktörens. Vi är nästan där med tanke på de investeringar som görs på området”, säger Jenny Sagström.

Leads blir viktigt inte minst när det är dags att jaga nytt riskkapital, enligt Jenny Sagström.

“All finansiering kommer från tron på framtida tillväxt, och i Silicon valley bevisar vi det genom antalet potentiella framtida kunder som företaget har i sin kunddatabas.”

Ett tänk som svenska startups skulle må bra av att ta med sig, enligt Jenny Sagström.

“Min känsla är att man i Sverige lägger fokus på antalet kunder som en startup redan har rott i land. Men som vi ser det så är leads minst lika viktigt för tillväxten. Dina leads är ett kvitto för att det finns ett marknadsintresse för din produkt. Med det kvittot kan du gå till investerare och få kapital till fortsatt expansion och tillväxt.”

Här är Jenny Sagströms marknadsföringstips till svenska startups
 

1. Glöm inte bort att marknadsföra ditt varumärke.

“Ett misstag många gör är att de berättar allt om sin produkt eller tjänst, men inget om varumärket. Om något händer som gör att ni behöver ändra er strategi och varumärket inte kan hålla upp en pivotering är det kört”, säger Jenny Sagström.

2. Använd thought leadership också för att samla leads – inte bara för pr.

Idén är enkel: genom att erbjuda gratis kunskap inom ditt område – till exempel i form av content marketing – och kräva till exempel e-postadresser i utbyte, snappar du upp kontaktuppgifter till potentiella kunder som sedan kan börja bearbetas.

“Jag har i samtal med svenska företag märkt att thought leadership ibland begränsas till ett pr-verktyg för kommunikation i media, genom till exempel opinionsartiklar, eller att man föreläser på ett event. Men det kan och bör också vara en del i arbetet med att samla leads”, säger Jenny Sagström.

3. Våga upprepa ditt budskap.

“Min känsla är att svenskar oroar sig mycket för att framstå som framfusiga eller jobbiga. Men ser man bara till att vara relevant för mottagaren och genomför sina kampanjer på ett genomtänkt sätt så tycker jag inte att man ska behöva oroa sig så mycket för sånt”, säger Jenny Sagström.

“Bara för att mottagaren inte klickar betyder det inte att den är ointresserad, utan snarare att den har hundra miljoner andra grejer att göra just då. Men behov ändras över tid. Hjärtat i att få igenom sitt budskap är att fortsätta säga samma sak många gånger.”

"Hjärtat i att få igenom sitt budskap är att fortsätta säga samma sak många gånger.”

4. Fundera på vilka tekniska lösningar som kan hjälpa dig att skaffa fler kunder.

Målet med ett “marketing tech stack” är inte bara att få så många potentiella kunder som möjligt på kroken – utan också att kunna avgöra när det är rätt tillfälle att försöka sälja till dem, menar Jenny Sagström.

“Många gör misstaget att skicka vidare kontaktuppgifter till en potentiell kund till säljavdelningen bara efter att kunden klickat på en länk. Det betyder inte att personen är redo för sälj. Det handlar om att kunna avgöra när en person verkligen är ett kvalificerat lead jämfört med bara småintresserad”, säger Jenny Sagström, som berättar att lösningar som bygger på artificiell intelligens kan vara en väg att ta reda på det senare.

Om man som startup inte känner sig redo för storskaliga mjukvarulösningar, finns också mer lättillgängliga ändar att börja i, tipsar Jenny Sagström.

“En e-postmarknadsföringstjänst som Mailchimp kan vara en grej att börja med innan man tar de stora kliven”, säger hon.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel