Sök

Kivra landar Telenor som kund – vill bli lika stort som bank-id

Kivra

Stefan Krook, vd på Kivra. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Kivras kamp mot snigelposten har tagit fart på allvar. Den digitala brevlådan räknar med 1 miljon nya användare bara i år.

Kivra har haft en kanonstart på 2017. Bara i mars månad fick bolaget 240.000 nya användare. Tjänsten består av en digital brevlåda dit företag och myndigheter kan skicka den post som traditionellt gått i vanliga fönsterkuvert till privatpersoner. Användaren loggar in med bank-ID i Kivras app för att läsa posten.

Målet med tjänsten är att bli ytterligare en standardapp i svenska mobiler, i stil med nämnda bank-ID och Swish.

Nu har bolaget fått storfisken Telenor på kroken.

Till en början är det Telenor-företagen Bredbandsbolaget, Canal Digital och Glocalnet som börjar använda sig av Kivra.

“Telekom är en viktig bransch för oss. 3 har varit en pionjär och nu Telenor. Vi vill ha med alla operatörer”, säger Stefan Krook, vd på Kivra.

Kivra tar betalt per brev vilket betyder att Telenor, som stor avsändare, blir en viktig kund rent ekonomiskt.

Lika viktigt i början är att man via Telenor når ut till fler privatpersoner. Kivra har nämligen som mål att dubbla antalet användare under 2017, från en miljon till två miljoner.

“Vår affärsmodell är digitalt porto men vi brinner också för användarupplevelse. Vi vill samla all viktig post i tjänsten. Nu har vi snart 1000 avsändare som hjälper oss att växa. Kivra drivs framåt av kunderna som tipsar användarna om att posten är tillgänglig digitalt”, säger Stefan Krook.

Sedan starten 2011 har Kivra tagit in totalt 147 miljoner kronor i riskkapital.

Bland de största ägarna finns familjen Wallenbergs investeringsföretag FAM och 41:an invest, Stefan Krook och H&M-vd:n Karl Johan Perssons gemensamma investmentbolag.

Läs mer