Sök

Att marknadsföra sig digitalt – så här tänkte jag med min startup

Magiska platserViggos startupresa

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Varför skapa någonting själv när man kan stjäla någon annans idé – och förädla den? Här är del tre av Viggo Cavling artikelserie "Viggos startup-resa".

Här kan du läsa första och andra delen av Viggos Startupresa - en artikelserie där Breakits krönikör skriver om sin egen startupresa. 

Jag är sjukt nöjd med vår logga. Det bästa med vår digitala tid är att alla bolag kan ha lika snygga skyltfönster. Jag tycker inte alla företag behöver vara estetiska. Breakit har en ful logga, det har Resumé och Aftonbladet också – men det funkar eftersom det handlar om nyheter. Nyhetssajter är ofta lite solkiga.

Men Magiska Platsers godispapper ska tydligt visa att vi har en mycket speciellt pralin inuti. Jag vet att många företag och organisationer lägger alldeles för mycket tid på att försöka styra en AD eller en reklambyrå som bara vill vinna priser. Det går inte att styra kreativa människor, du gör ett val när du väljer en person sen måste du lita på ditt val. Jag avskyr när människor försöker styra mig över min axel och jag tror att alla människor är som jag.

"Breakit har en ful logga, det har Resumé och Aftonbladet också – men det funkar eftersom det handlar om nyheter"

Det är helt korrekt att namnet Magiska Platser aldrig kommer att funka utomlands. Men vårt lila M med prickar och en stjärna funkar överallt. Vår kommunikation ska se exakt likadan ut när vi lanserar i Verona. Vi har registrerat en massa Magic Audioguide och liknande på Miss Hosting.

Men detta är några steg uppåt i trappan. Det viktiga nu är att lära sig den lokala marknaden Stockholm och förstå vad kunderna vill ha här. Många startups tänker globalt för att deras investerare vill det. Men hellre fem tydliga kunder i Stockholm än 50 vaga över hela världen.

Vår reklamfilm är en ren plankning av vår konkurrent Detours reklamfilm. Jag tror inte alls på att skapa något själv när man kan stjäla någon annans idé och förädla den. När jag jobbade på Resumé förstod jag aldrig varför det inte kom en reklambyrå vars affärsidé var att stjäla andra reklambyråers bästa idéer. Jag menar, vad är Rocket Internets affärsidé om inte att stjäla?

Vi spelade in en magisk varm sommardag förra året och det stimulerar min fåfänga att jag och Tessan, som är delägare, är med i filmen. Att vara stolt och vilja synas i samband med sin produkt tycker jag är viktigt. Filmen är bra för att det går att klippa om och lägga till och ta bort olika berättare. Budskapet fastnar efter 10 sekunder.

Filmen var riktigt dyr – 50 000 kronor minst – men den är värd varenda krona.

Mitt enda mål är att folk ska se filmen och sen gå till App Store och köpa Magiska Platser. Alla som går till hemsidan gör fel. På hemsidan finns samma bilder som i filmen. Bakom hemsidan har vi en hemlig testsida som vi ska sälja och utveckla tillsammans med våra samarbetspartners.

Min plan är att varje hotell och resebolag ska ha sin egen Magiska Platser-sida i framtiden. Många bolag är stora och mycket ovana att arbeta med startups, men jag har varit på många möten och med tiden hoppas jag att vi ska göra klart med ett eller flera samarbeten.

Facebook eller Google för marknadsföring? Just nu testar vi båda. Vi kollar ganska brett och målet är att nå människor som är på väg till Stockholm. Jag försökte först att sätta upp mina kampanjer själv, men gav upp efter några timmar.

Nu sköts kampanjen av Jobassigner och de skickar rapporter som denna dagligen. Mitt mål är att komma in i Tripavisor men det är svårt för appar. Å andra sidan funkar det jättebra att lägga in Magiska Platser på Google Maps. Det kostar inte en krona och just nu har vi ett gäng platser taggade. Kolla här.  
Vädret är vår viktigaste säljfaktor. Vår säsong smygstartar med påsken. Det är första gången det kommer svenska turister till huvudstaden. Den stora matchen börjar 1 juni och slutar sista september. Höstlovet kan funka om det är varmt. Sen är det bara att vänta på påsken igen.

Fördelen med Stockholm är att det kommer 7 miljoner turister från landet hit och förr eller senare kommer de att ha ett behov av Magiska Platser. Från början tänkte jag börja på Gotland, men sen pratade jag med Pigge Werkelin och han förklarade att bara för att människor från Södermalm åker till Gotland så innebär det inte att alla åker dit. Det är betydligt fler turister på Öland.

I nästa del skriver jag om hur jag fick appen i App Store och hur vi tänker när det kommer till marknadsföring IRL.

Läs mer