Sök

"Försprång för Spotify – men nu har jätten Goliat vaknat"

SpotifyAppleApple Beats

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

"Underskatta inte Apples potential", skriver Breakits Jon Mauno Pettersson.

Nästa vecka presenterar Apple sin nya musiktjänst – och det lär knappast råda karnevalstämning på Spotifys högkvarter på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Att Apple är ett reellt och rejält hot mot den svenska musiktjänsten råder det ingen tvekan om. Den här gången handlar det inte om någon rappare som kaxigt testar sina teknikentreprenörsvingar – vi pratar om världens största teknikföretag som redan visat sig vara oerhört framgångsrikt inom musiksegmentet.

För det är lätt att glömma bort att Apple faktiskt kan det här med musik. Utöver att deras Ipod var med och revolutionerade hårdvarumarknaden för musik så är deras musikhandelsplats Itunes ett synnerligen lyckat projekt.

Den legala nedladdningsplattformen har i dag funnit i över tolv år och hade så sent som i fjol 110 miljoner betalande kunder.

Detta i tider då nedladdningen påstås vara död.

Men Apple är sena på bollen vad gäller streaming. Medan Spotify har haft åtta år på sig att bygga upp en oerhört användarvänlig och komplett musiktjänst, som idag har blivit en självklar del av musikupplevelsen för 60 miljoner människor, har den amerikanska jätten i stället hängt sig kvar vid nedladdning och radio.

Det beror sannolikt på att legal nedladdningen fortfarande dominerar den digitala musikmarknaden i USA. Där svarar strömmad musik enbart för 14 procent av de digitala intäkterna. Motsvarande siffra i Sverige ligger på 94 procent.

Det är för övrigt Spotify som står för 86 procent av de 14 procenten i USA.

Att Apple nu ser ut att vara på väg att överge den nedladdningsmodell som Itunes tidigare har stått för är fullt förståeligt. Förra året föll omsättningen för nedladdad musik med 8 procent till 31 miljarder kronor, samtidigt som intäkterna för strömmad musik steg med 45 procent, till 13,7 miljarder kronor.

Det är pengar och användare som Apple självklart vill vinna tillbaka.

Och förutsättningarna är goda. Förutom att bolaget redan har en stark koppling till musikindustrin så sitter Apple även på betalningsuppgifter till flera hundra miljoner konsumenter som idag använder sig av deras telefoner och operativsystem.

Klivet från att vara Itunes-kund till musikströmningskund kommer således vara både litet och smidigt – speciellt om musiktjänsten på förhand integreras i varenda Iphone och Ipad runt om i världen.

Musiken kommer bokstavligt talat vara ett par tumklick bort.

Att de 110 miljoner betalande Itunes-kunderna direkt kommer att konverteras till betalande strömningskunder är förstås osannolikt. I dag betalar dessa kunder runt 250 kronor per år för sin musik – en årsprenumeration med Spotify eller "Apple Music" kostar det fyrdubbla.

Huruvida den amerikanska marknaden är villiga är betala den summan för obegränsad musik återstår att se.

Alla kan inte vara lika progressiva som vi svenskar.

Försprång Spotify – men nu har Goliat vaknat.

Läs mer