Sök

Kunde blivit ett svenskt Netflix – nu är konkursen ett faktum för Headweb

Flow NetworkPlejmoHeadweb

T.h: Peter Alvarsson, grundare av Headweb. Foto: Press samt Dan Hansson/SvD/TT.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Det senaste decenniet har Headweb tagit in 50 miljoner i riskkapital, passerat genom 5 olika bolag och plockats isär. Nu går videotjänsten i graven – en gång för alla.

Historien om streamingbolaget Headweb är på sätt och vis ett stycke svensk videostreaminghistoria. Bolaget grundades 2006 av Peter Alvarsson, samma år som Spotify startades.

Spotify satsade, som bekant, på strömmad musik. Headweb rikade in sig på strömmade hyrfilmer.

“Vi får spola tillbaka tio år”, säger Peter Alvarsson när han berättar historien från början.

“När vi började fanns ingen streaming utan det var fildelning som var på tapeten. Jag och Daniel Ek var ungefär samtidiga och hade ungefär samma syn på hur det skulle lösas.”

Det var ett ambitiöst projekt och bolaget fick med sig flera namnkunniga investerare. Först kom Claes Lidell, som blev miljardär på pokersajten Ongame, in. Sedan följde bland annat Mattias Miksche, grundare av spelbolaget Stardoll och Nils Bernhard, styrelseordförande i börsnoterade Tobii.

Under åren tog Headweb in ungefär 40 miljoner kronor i riskkapital. Headwebs idé var att hyra ut filmer på nätet. Det gjorde att man fick en helt annan katalog än branschkollegor som Viaplay och Netflix som använde sig av en prenumerationsmodell.

“Det var hela poängen med Headweb. Det går inte att göra med film som Spotify gör med musik. Man devalverar värdet på innehållet. Det är därför det är så lite hollywoodfilmer på Netflix”, säger Peter Alvarsson.

Eftersom Headweb tog betalt per film och inte per månad kunde man locka till sig ett mycket större filmbibliotek. Det största, enligt Peter Alvarsson.

Men det kostade.

“Filmbolagen krävde pengar i förskott. De satte upp minimikrav så man var tvungen att betala ut miljonbelopp direkt”, säger Peter Alvarsson.

Fram till 2014 lyckades bolaget bygga upp en användarbas på 350.000 användare. Enligt Peter Alvarsson hade bolaget från start visat en användartillväxt på 5 procent varje månad. Samtidigt hade man hamnat i ett intensivt streamingkrig och stod i korselden mellan jätten Netflix och piratsajten Swefilmer.

Investerarnas tålamod började ta slut och bolaget hamnade i en svår sits ekonomiskt. 2013 sjönk bolagets nettoomsättning från 19 miljoner till 15 miljoner kronor och förlusten ökade från 8 miljoner till 10 miljoner kronor. Under 2013 och 2014 tvingades bolaget upprätta kontrollbalansräkning inte mindre än fyra gånger.

I bolagets årsredovisning för 2014 skrev man att “bolagets finansiella läge är ytterst ansträngt”.

Enligt en person med mycket god insyn i bolaget försökte Peter Alvarsson och ledningen att köpa ut investerarna och fortsätta driva projektet. Peter Alvarsson själv vill vare sig bekräfta eller dementera detta.

Någon affär blev det däremot inte. Istället kom en ny aktör in på banan. I juli 2014 köptes Headweb upp av den då helt nystartade streamingtjänsten Flow Network. Peter Alvarsson lämnade i samband med det bolaget och blev affärsutvecklare på ljudbokstjänsten Storytel.

Det nya bolaget, som backas av bland annat finansmannen Harald Mix, köpte upp Headweb för att komma åt den tekniska plattformen i bolaget. Exakt hur mycket Flow network betalade för tjänsten är oklart men enligt dokument Breakit tagit del skedde betalningen dels i aktier och dels genom 12 miljoner kronor kontant – pengar som ännu inte har betalats ut.

Headwebs vaurmärke var dock inte köparen intressserad av. Varumärket, sajten och kundlistan såldes därför vidare direkt till hyrfilmsajten Film2home. Prislappen blev blygsam: 12 procent av aktierna i Film2home som då värderades till 6 miljoner kronor.

Film2home skrotade snabbt både sitt eget varumärke och Headweb och bytte namn till Plejmo.

Headweb gick igenom en företagsrekonstruktion direkt efter förvärvet, samtidigt som köparen av kundlistan Film2home gick i konkurs. Film2home köptes sedermera upp av streamingtjänsten Magine, vars största ägare idag är Alejandro Bulgheroni, Argentinas rikaste man.

På pappret blev förvärvet av Headweb inte särskilt lyckat för Flow network heller. Det som blev kvar var den tekniska plattformen och själva aktiebolaget. Under 2015 värderade man den kvarvarande tekniska plattformen till 6 miljoner kronor. Samtidigt sköt Flow network in 8,4 miljoner kronor i Headweb AB. Det gör att den totala finansieringen av projektet är uppe i ungefär 50 miljoner kronor.

Efter att Headwebs varumärke passerat genom fem olika bolag har nu den sista spiken slagits i kistan.

I förra veckan sattes Headweb AB i konkurs av ägaren Flow Network. Vilka fordringsägarna är och hur stora skulder som finns i bolaget är i dagsläget oklart men verksamheten kommer inte att drivas framåt.

Varför Headweb inte lyckades lyfta råder det delade meningar om.

“Det här är det sista svenska piracyoffret”, säger Flow networks grundare Michael Werner, när Breakit når honom.

Han menar samtidigt att konkursen inte kommer påverka Flow network som nu nyttjar en annan plattform.

En av Breakits källor i streamingbranschen har samma bild:

“När Netflix drog igång var det egentligen inte en ren konkurrent utan ett mer av ett substitut, men det fattade folk inte riktigt i början. Headweb hyrde ut filmer per styck, främst supernya biosuccéer, precis som videobutiken på hörnet. Netflix bundlade istället många äldre och halvnya filmer och serier till ett fast månadspris. Det var något nytt, dessutom lanserade man med gratis prova-på kampanjer och tiotals miljoner i mediabudget. När Viaplay försökte stoppa Netflix med att köra reklam i alla MTG-kanaler blev mediabruset än större."

"Men värst av allt var trots allt Swefilmer. Att konkurrera med gratis piratfilm från servrar i Ryssland bara gick inte - det var spiken i kistan för Headweb.”

Peter Alvarsson är å andra sidan av en helt annan uppfattning.

“Det beror helt på hur man ser det. Det här var David mot Goliat. Vi var den lilla aktören som lyckades få 350.000 användare innan streaming hade slagit igenom. Det som var problemet för alla var egentligen filmbolagens up front-pengar (förskottsbetalningarna reds. anm.). Vi var på väg och var väldigt nära break even. Vi hade gått plus om det inte var för förskottsbetalningarna”, säger han.

Kanske hade tjänsten kunnat lyfta om man fick in kapitalet från investerarna istället för att sälja bolaget 2014. Kanske hade man kunnat vända de ekonomiska problemet om förhandlingarna med filmbolagen slutade annorlunda. Kanske hade det gått om inte piratsajterna hade lockat så mycket användare.

Om Headweb kunde blivit ett svenskt Netflix får vi aldrig svaret på men tydligt är att bolaget var en pionjär och har spelat en viktig roll på den svenska videostreamingmarknaden.

“Det var vi och SVT Play som lade grunden för att folk började streama i Sverige. Det var då folk började vända sig till video on-demand”, säger Peter Alvarsson.

Läs mer