Breakit - 5 erfarna startup-grundare: Här är misstagen vi lärde oss mest av
Fredrika Gullfot, Aurore Belfrage, Susanne Birgersdotter, Fredrik Jung Abbout och Jonas Nordlander. Foto överst fr v: Peter Brinch, Johanna Ekström, två pressbilder och Jonas de Lange.

5 erfarna startup-grundare: Här är misstagen vi lärde oss mest av

Christian von Essen
Christian von Essen
11 apr 2017, kl 16:21

Att gå på nitar och resa sig gång på gång är vardag för entreprenörer. Breakit frågade fem startup-profiler om de värsta fallgroparna de gått på – och vad de lärt sig av dem.

Christian von Essen
Christian von Essen
11 apr 2017, kl 16:21

Att ha misslyckats ses allt oftare som någonting berikande i entreprenörskretsar – man gör sällan samma misstag två gånger. Men innan katastrofen blir en fnissig anekdot på affärsminglet känns misslyckandet knappast som något högre tillstånd av upplysning.

Här berättar fem startup-grundare om sina största misstag – och lärdomarna de fick med sig av det.

Fredrika Gullfot, Simris Alg: "Jag lyssnade alldeles för mycket på andra i början"

”Man får ofta frågan 'vad har varit tuffast?', 'svårast?', 'största svackan?' och så vidare. Men faktum är att det är lika tufft hela tiden. När en viss sak flyter på, så är det något annat som måste fixas. Men det som generellt tar mest energi är dock sådant som felrekryteringar eller personrelaterade problem. Det påverkar hela teamet och gör det oerhört tungt.”

I backspegeln tycker Fredrika Gullfot att hon och Simris alg gjort det mesta rätt hittills – med två undantag:

"Jag lyssnade alldeles för mycket på andra i början, vilket ledde till onödiga stickspår och förseningar. Det tar ett tag att fatta att folk som inte själva byggt den här typen av verksamhet inte har en aning om vad de snackar om. Man måste lära sig när man ska lyssna och när man ska skita i andras åsikter − för man får många sådana längs vägen.”

Det andra är något som ingen entreprenör riktigt vill inse, nämligen att saker och ting alltid tar längre tid än vad man tror. Då är det bra ibland att hålla optimismen för sig själv, och inte gå ut med ohållbara tidsprognoser, för det gagnar ingen. En klok investerare sa till mig en gång att man skulle ta den uppskattade tiden gånger pi (3,14), då hamnar man ungefär rätt!”

Fredrik Jung Abbou, Kry: ”Jag var tveksam till att satsa allt på mobilen"

Serieentreprenören och investeraren som dragit igång tjänster som Fakturino, Lendo, Leasify och Kry menar att även goda tider kan vara extremt krävande.

”Tuffa tider handlar inte bara om konkurser och ruinens brant. För mig har flera tillfällen med enorm psykisk stress uppstått under de absolut bästa perioderna då företaget äntligen exploderar och växer. Ångest och desperation kommer nog oftast från känslan av maktlöshet och brist på kontroll − vilket jag får löpande i bolag som antingen är på väg ner i backen eller på väg upp till himlen.”

Två minnen sticker ut för honom:

”Vi var nära att sätta Lendo i konkurs både en och två gånger med kontrollbalansräkningar och lönesänkningar eller avsked som alternativ till de få anställda vi hade vid tillfället. Men vi härdade ut och följde vår vision om att på den tiden våga fortsätta satsa digitalt och inte bli en traditionell telefonmäklare för lån. Samspelet mellan hjärnan och hjärtat − samtidigt som man trycker på för att nå sin vision − är ett lindanseri jag tar med mig från de utmaningarna.”

Även på Fredrik Jung Abbous nya satsning Kry har han gått igenom eldprov:

”På Kry debatterade vi vilt om hur farligt det var att köra desktop ett tag till för att inte satsa allt på mobilen och utvecklingen av en egen app för Kry. Jag hade länge varit tveksam och lite feg kring huruvida det var ett för stort steg – skulle patienterna verkligen vara redo för videomöte på den lilla mobilskärmen? Året var 2014, vi hade lanserat på desktop tre månader tidigare och något kändes ändå inte toppen med tjänsten. Främst Johannes Schildt (Krys medgrundare och vd, reds. anmärkning) tvingade oss att dra av plåstret mycket snabbare och satsa allt på att utveckla appen inhouse. Det blev succé från första dagen Kry lanserades som app och vi förstod äntligen att allt skulle falla på plats med användarupplevelsen.”

LÄS MER: Fredrik Jung Abbous tips för att sälja in din startup till en investerare

Aurore Belfrage, EQT Ventures: ”Vi missbedömde säljprocessen”

Idag är hon ansvarig för EQT Ventures europeiska initiativ Together, men under sin tid som medgrundare till presentkortsbolaget Wrapp gick hon på flera smällar.

”Vi missbedömde säljprocessen, vem som bestämde och underskattade hur kunderna resonerade. Hade vi bättre förstått hur stora multinationella varumärken fungerade internt hade vi kunnat signa kontrakt betydligt fortare", säger hon.

”Vi blev också tidigt klonade av Rocket Internet (tysk inkubator och riskkapitalbolag som bland annat ägs av Kinnevik, reds. anm.) som från en dag till en annan öppnade på ett flertal marknader. Vår ursprungsstrategi var Sverige som testmarknad för att sedan storsatsa på USA. Vi borde ha hållit oss till den strategin, men istället mötte vi upp konkurrensen i flera viktiga länder vilket tog viktigt fokus från att bygga klart produkten. En nyttig läxa.”

Susanne Birgersdotter, iGotcha Studios: ”Någon lyckades nästan förstöra mitt livsverk”

”Det var första gången jag kom i kontakt med en investerare som körde 'sol och vårare-upplägg' inom investeringar. Han lovade att betala flera gånger och jag var blåögd och trodde honom. När jag sedan insåg sanningen var det nästan för sent att rädda bolaget, men jag lyckades. Det var en riktig mardröm att inse att någon annan nästan lyckades förstöra mitt livsverk.”

”Men jag borstade av mig, reste mig upp, torkade tårarna, la undan ilskan och blottade mig. Genom en ny strategi och ett av de bästa nätverken vände jag motgång till medgång. Jag lärde mig att alltid göra en due diligence på alla, precis som de alltid gör på mig och mitt bolag.”

Jonas Nordlander, Avito: "Mer eller mindre ett konstant trauma"

”Det är mer eller mindre ett konstant trauma med jobbiga prylar när man bygger bolag − annars skulle det förmodligen finnas fler. Det är teknik som strular, folk som strular, ägare som strular, du själv som inte får ihop det. Det är omöjligt att säga vad som varit jobbigast. Men orkar man vinna hela tiden, blir jobbiga grejer också viktiga drivkrafter.”

För att hantera stress och varva ner snackar han med sin affärspartner och bästis Filip.

"Vi fokuserar på lösningar och garvar mycket när det är riktigt jävligt. Att åka till landet med familjen för att bada bastu och kolla på havet är också grymt.”

LÄS MER: 12 bidrag du kan söka till ditt företag nu

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel