Sök

Bonniers nya drag: Ska skapa ett folkuniversitet på nätet

BonnierBonnier Books Ventures

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Bonniers nya investeringsbolag drar igång en egen kursplattform för konsumenter.

Bokgiganten Bonnier drar nu igång en helt ny satsning i form av den digitala kursplattformen Brillbee. Tanken är att erbjuda en rad olika kurser för privatpersoner, inom till exempel träning, matlagning och trädgårdsodling.

“Bonnier har gett ut faktaböcker i snart 200 år. Vi vill dra nytta av det materialet på fler sätt samtidigt som vi ser en stor potential i onlinekurser. Det är lite som ett folkuniversitet på nätet”, säger Lina Wijk, produktchef på Brillbee.

Det nya bolaget startas under ett nytt investeringsbolag inom Bonnier-sfären – Bonnier books ventures. Det nya bolaget ska köpa och driva andra bolag inom bokutgivning, försäljning, digitala konsumenttjänster och multimedia.

Just Brillbee faller in under konsumenttjänster.

“Det finns många kurser idag med ett vetenskapligt och akademiskt anslag. Det handlar ofta om att en arbetsgivare vill försäkra sig om att en anställd har lärt sig något viktigt. Vi vill istället göra en plattform där individer kan läsa kurser för sitt eget höga nöjes skull”, säger Lina Wijk.

Hon vidhåller dock att bolaget fortfarande kommer att jobba med att kvalitetssäkra innehållet och endast ha kurser från experter på olika områden.

Plattformen lanseras nu i stängd beta och kommer till en början att ha sex olika kurser.

“Det blir exempelvis vinexperten Håkan Larsson som har en vinprovningskurs och Frida Boisen (digitalchef på Bonnier reds. anm.) som gör en kurs i hur man lyckas på sociala medier, efter sin bok digital succé”, säger Lina Wijk.

Hur mycket kapital som satsas på projektet vill inte bolaget gå ut med men till en början är det 4–7 personer som är involverade i projektet på olika sätt, berättar Lina Wijk.

Under startfasen kommer bolaget att tjäna pengar på att sälja kurser individuellt men på sikt ser Lina Wijk flera andra möjliga intäktsben.

“Vid årets slut räknar vi med att ha 25 olika kurser, om två år ska det vara över 60. Då har vi tillräckligt många kurser för att utvärdera en prenumerationsmodell också. Sedan ser vi även möjligheter för att samarbeta med e-handlare. Ska man gå en trädgårdskurs i frösådd kanske vi kan sälja med ett startkit exempelvis”, säger hon.

LÄS MER: Därför satsar Bonnier på ett eget investeringsbolag

Läs mer