Sök

Svenska Zound Industries tar upp kampen mot hajpade högtalaren Sonos

Zound industries

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Svenska hörlursjätten Zound industries lanserar trådlösa högtalare under egna varumärket Urbanears – och tar upp kampen med hajpade Sonos.

Av Zound industries omsättning på 757 miljoner kronor 2015 kom drygt hälften från försäljning av högtalare.

Ett segment där företaget nu alltså satsar på produkter under det egna varumärket Urbanears, som hittills främst varit känt för sina färgglada hörlurar.

De nya högtalarna, "Urbanears connected speakers", är trådlösa och kan i likhet med amerikanska Sonos – som de senaste åren fått stort genomslag i Sverige – kopplas ihop med varandra för att kunna spela upp ljud i flera rum samtidigt.

Samtidigt som Urbanears blivit ett starkt och väl igenkänt varumärke är det inte här som merparten av Zound industries omsättning ligger. Runt två tredjedelar av försäljningen sker idag under varumärket Marshall, där högtalare är en av produktkategorierna. Försäljning som är kopplad till ett licensavtal med det brittiska förstärkarvarumärket.

Exakt hur framtiden mellan svenska Zound industries och Marshall kommer att se ut är i dagsläget inte känt. I höstas rapporterade Breakit att det pågår förhandlingar kring förnyelse av licensen och än så länge är det inte klart huruvida ett nytt avtal är påskrivet eller inte.

Det nuvarande avtalet (som består av flera delavtal) löper ut 2020.

Från start erbjuds bolagets nya högtalare i två storlekar. De har stöd för anslutningstekniker som Airplay, Chromecast built-in och Bluetooth och släpps tillsammans med en app. Priset i butik kommer landa på 3.500 kronor respektive 4.500 kronor.

Läs mer