Sök

Storytel inleder stor internationell expansion – börjar med Ryssland

Storytel

Jonas Tellander, grundare och vd för Storytel Foto: Anders Wiklund / TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Storytel gasar. Nu väntar lansering i jätteländer som Ryssland och Indien.

Storytel, tjänsten som är ett slags Spotify för ljudböcker, chockade förlagsbranschen när bolaget köpte upp det anrika bokförlaget Norstedts.

I dagsläget finns Storytels tjänst i de nordiska länderna, samt i Holland och Polen. 

Nu väntar lansering på fyra betydligt större marknader: Ryssland, Spanien, Indien samt Förenade Arabemiraten.

Samtliga är, jämfört med Sverige, mycket omogna när det kommer till konsumtion av ljudböcker. 

”Ljudboken är en ganska okänd produkt på alla dessa marknader”, säger Storytels vd och grundare Jonas Tellander till Breakit. 

Därmed finns både stora utmaningar, och stor potential. Just nu jobbar Storytel med att sätta upp kontor, lokala team och produktion i länderna. I krigskassan finns delar av den nyemission på 100 miljoner kronor som genomfördes i höstas.

Först ut är Ryssland, där en lansering sker redan i april. Där är det dock inte tal om att sjösätta Storytels egna katalog. Istället inleder bolaget lanseringen med innehåll hämtat från lokala partners. 

En anledning till att Storytel inte ska producera originalinnehåll är de begränsningar som finns i den ryska yttrandefriheten. 

”Det finns en katalog av ljudböcker på ryska som är bra och som vi kan tillgängliggöra i vår tjänst”, säger Jonas Tellander. 

I Spanien, Indien samt Förenade Arabemiraten kommer Storytel dock att ta fram eget innehåll. 

”De marknaderna har betydligt färre titlar på det lokala språket. Där ska vi bygga upp en katalog som gör tjänsten tillräckligt bra för lansering senare i år”, säger Jonas Tellander. 

Missa inte Brekits helgintervju med Storytel-grundaren – där han berättar om skräcken för att behöva gå tillbaka till ett vanligt jobb och varför Storytel kommer att jämföras med H&M om 20 år.

Läs mer