Sök

Digitala brevlådan Kivras nya satsning – ska rikta sig mot företag

Kivra

Stefan Krook, vd på Kivra. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Kivra har fått 300.000 nya användare av sin brevlåda bara i år. Nu lanserar bolaget sin produkt mot företagskunder.

Stockholmsbolaget Kivra har skapat en digital brevlåda för privatpersoner. Genom att logga in med bank-id kan användaren bland annat ta emot skattebesked, fakturor eller årsbesked från banker.

Under åren har bolaget fått in närmare 150 miljoner kronor från H&M:s vd Karl-Johan Persson och Wallenbergstiftelsernas ägarbolag FAM.

Hittills har bolaget endast riktat sig mot privatpersoner som vill ta emot sin post digitalt. Nu lanserar man även samma tjänst för företag.

“Av våra 1,3 miljoner användare räknar vi med att ungefär 100.000 är företagare. Vi har sett ett stort intresse som vi nu tar bort blocken för”, säger Stefan Krook, vd på Kivra.

Den nya företagsversionen kommer också vara baserad kring bank-id vilket gör att det är firmatecknarna som kommer in i företagets brevlåda.

Kivras affärsmodell bygger på att företagen som vill skicka ut digital post betalar ett digitalt porto för varje brev som skickas, istället för att privatpersonerna som laddat ner appen betalar för att använda den.

“Nu till en början har vi samma affärsmodell på företagsversionen men man kan gissa att det finns en annan betalningsvilja för tilläggstjänster i företagsvärlden. Nu handlar det om vi ska få ut den här versionen, testa och lära oss vad användarna vill ha”, säger Stefan Krook.

I dagsläget jobbar 45 personer på Kivra och bolaget omsätter endast 7 miljoner kronor.

Har ni någon tydlig plan för lönsamhet?

“Vi har sagt att vi ska vara lönsamma om två år”, säger Stefan Krook.

Huruvida bolaget kommer behöva mer kapital för att nå dit låter han vara osagt.

Läs mer