Sök

Amuse utmanar de gamla skivbolagen – ska hitta stjärnor med hjälp av algoritmer

Amuse

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den svenska musikstartupen Amuse vill hitta framtida stjärnskott med hjälp av algoritmer. Nu lanserar skivbolagsutmanaren sin app – och tar in riskkapital från en rad affärsänglar.

Idén bakom Amuse är egentligen ganska enkel. Om du vill släppa musik, men inte är signad till ett etablerat skivbolag, kan du använda bolagets app för att ladda upp din musik direkt på musikströmningsplattformar som Spotify och Apple Music. I appen kan du därefter följa hur många som lyssnar på din musik och hur mycket pengar den drar in.

På den punkten påminner tjänsten om exempelvis Universal Musics satsning Spinnup.

Men det som gör Amuse till ett nytänkande skivbolag snarare än bara en smidig app är vad som händer sen. Med hjälp av bolagets algoritmer hävdar Diego Farias, vd och medgrundare, att bolaget kan bedöma huruvida en artist har potential att bli en framgångssaga - enbart baserat på lyssningsdata.

Hitlåtarna som algoritmerna identifierar försöker bolaget därefter signa, i stil med ett klassiskt skivbolag.

Kortfattat kan man säga att Amuse vill radera ut skivbolagens A&R-avdelningar, det vill säga talangscouter, och ersätta det av dataanalys.

“Skivbolagen har hittills inte genomgått någon vidare digitalisering. Den gamla musikindustrin förlitar sig fortfarande primärt på en massa män som lyssnar på musik och ska avgöra vad som är en hit. Men med vår algoritmer behövs det inte”, säger Diego Farias.

“Vi bryter ner all data och kommer kunna förutspå om en låt kommer att bli en hit eller inte. Vi kannibaliserar verkligen på de befintliga skivbolagen om vi lyckas.”

Hittills har Amuse använt sig av den afrikanska marknaden som testmarknad för tekniken, men nu lanserar bolaget sin app på bred front. I samband med lanseringen har bolaget även stängt en mindre finansieringsrunda där en rad affärsänglar kliver in som nya delägare.

Totalt tar bolaget in cirka 3 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Yubicos finanschef Mattias Danielsson, Johan Persson, tidigare produktchef på LeoVegas och Bassam Mattar, tidigare på TUI.

Sedan tidigare har även Jörg Mohaupt, investerare i Soundtrack your Brand och Beats, och Roshi Motman, vd för Tigo i Ghana, investerat.

Huruvida tekniken faktiskt kommer kunna förutspå framtida världshits återstår nu att se. Men Diego Farias är själv övertygad om att det fungerar.

Vi har redan signat en svensk artist på det sättet, så vi är på väg mot ett riktigt spännande proof of concept”, säger han.

“Vi hoppas att vi kan bevisa hela vår modell under de kommande månaderna. Målet är att en osignad artist laddar ner appen, laddar upp sin låt och att vårt system identifierar de med potential och signar dem”, säger han.

Affärsmodellen påminner därefter om skivbolagens upplägg där låtarnas licenser signas upp och royaltyn delas.

“Vi har en otroligt ärlig och transparent modell. Både vi och artisterna ska tjäna en jäkla massa pengar.”

Hur artisterna som laddar upp sin musik via deras app ska lyckas nå ut i första läget är däremot en utmaning. Inte minst med tanke på hur oändligt stort musikutbudet är på en plattform som Spotify.

"Det är alltid en utmaning att få in en låt på en spellista på exempelvis Spotify. Det är svårt för oss att påverka. Men vi kommer att agera som ett vanligt skivbolag när vi signar en låt och markandsföra och göra låten ännu större."

Hör mer om hur ny teknik förändrar hur vi upptäcker ny musik i senaste avsnittet av Breakits podcast – där ett av ämnena är hur stor makt skivbolagen egentligen har över Spotifys populära spellistor.

Läs mer