Breakit - Analys: “Därför lyckas Soundtrack your brand där Izettle misslyckas”

Analys: “Därför lyckas Soundtrack your brand där Izettle misslyckas”

Breakit
Breakit
17 feb 2017, kl 12:11

Nu är Soundtrack your brand en av tech-Stockholms storfräsare.

Breakit
Breakit
17 feb 2017, kl 12:11

Svenska musiktjänsten Soundtrack your brand tar in 200 miljoner kronor - med målet att nå global dominans inom strömmad företagsmusik.

I veckans avsnitt av Breakits podcast konstaterar Olle Aronsson och Stefan Lundell att bolaget därmed etablerar sig som en av de riktiga storfräsarna i tech-Stockholm - och att de mycket väl kan bli nästa "unicorn".

Här är några av skälen till framgången:

• Soundtrack your brand har erfarna grundare som drivit bolag förut. Ola Sars har bland annat varit med och grundat Beats music som senare såldes till Apple och Andreas Liffgarden har en bakgrund som global affärsutvecklingschef på Spotify.

• De verkar ha lyckats bygga en stabil företagskultur med sunda värderingar. Ingen ska jobba ihjäl sig. Grundarna är nästan fundamentalistiskt inställda på att ha en enhetlig kultur i bolaget och nästan rädda för att bli fler än 60 anställda. Liffgarden har själv pratat om att “alla problem börjar när man får två kaffemaskiner”. Något som också talar för att de kommer satsa på att växa organiskt snarare än genom uppköp.

• De har haft en tydlig plan för hur de ska skala upp verksamheten på ett lönsamt sätt. Izettle och Tictail är två exempel på bolag som varit hajpade men som nu är ifrågasatta. Ett skäl till det är att de har gjort tjänster som fungerar bäst för små företag. När bolagen sen växer har det varit rimligare för dem att byta till en annan tjänst. Soundtrack your brand har aktat sig för att hamna i den fällan, och har riktat sig direkt mot både små och stora kunder.

För en mer detaljerad analys - lyssna på podavsnittet i sin helhet här.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar