Sök

Betchamp låter dig satsa alla låtsaspengar du har på sport

Betchamp

F.v: Jakob Tidholm och Markus Larsson, grundare av Betchamp. Foto: press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Betchamp är bettingappen som vill skapa ett socialt nätverk kring sportbetting – och få dig att börja spela med låtsaspengar.

I helgserien “Veckans Break?” presenterar vi varje vecka ett oprövat bolag. Den här veckan har vi pratat med Markus Larsson, grundare av bolaget Betchamp.

Man kan fråga sig om Sverige verkligen behöver ännu ett bolag som sysslar med betting och gambling. Sedan tidigare finns redan succéer som Mr. Green, Leovegas, Unibet och Evolution Gaming.

Men det finns en skillnad mellan Betchamp och jättarna – på Betchamp spelar man inte med riktiga pengar.

“Det är en app och ett socialt nätverk för den stora gruppen sportintresserade som inte nödvändigtvis är intresserade av betting idag. Det handlar inte om att vinna pengar utan att satsa på olika matcher och visa för sina följare hur bra koll man har”, säger Markus Larsson, medgrundare av Betchamp.

Han är själv investmentbankir från början och idén kommer genom hans långvariga spelhobby. Allt började på en travbana i unga år.

“Jag var där med farsan och lade mitt första spel på en häst som hette Batong. Jag lade en veckopeng på tio kronor och vann nio kronor. Sedan dess var jag såld”, säger Markus Larsson.

På senare år har dock Markus Larsson märkt att det inte är pengarna i sig som är det spännande utan mer själva spelandet och spänningen det tillför.

“För många är det underhållning på samma sätt som en biobiljett. Det blir lite mer spännande att kolla på matchen om man har satsat på den”, säger han.

Därför har han och hans medgrundare Jakob Tidholm startat en egen bettingapp, med fokus på social interaktion istället för pengaspel.

Trots att det inte blir några direkta transaktioner från användarna har bolaget klara tankar om framtida intäkter. Det ena intäktsbenet är det vanligaste sättet för mobilappar att tjäna pengar, alltså genom annonser och att sälja tilläggstjänster i appen. Trots den tydliga särskilladen från bettingindustrin är intäktsben nummer två ändå ganska nära branschen.

Betchamp tittar nämligen på det som kallas för en “affiliate-modell”. Det vill säga att slussa användare vidare till andra bettingsajter.

“De flesta mobilappar håller kvar kanske 20 procent av sina användare. Var blir alla de andra av? Vi tittar på en lösning där vi kan kapitalisera på de av våra användare som försvinner.”

Läs mer