Breakit - Servicefinder har tvingat över 150 till domstol – här är framgångssagans okända baksida
Vishal Nanda, Jeffrey Singh och Aleksandar Goga sålde Servicefinder till Schibsted. Foto: Erik Wisterberg samt TT.

Servicefinder har tvingat över 150 till domstol – här är framgångssagans okända baksida

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
02 feb 2017, kl 10:07

Schibsted betalade 68 miljoner för att svälja Servicefinder. Breakit kan avslöja bolagets långa spår av rättsprocesser mot småföretagare - och kunder som anser sig ha blivit blåsta.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
02 feb 2017, kl 10:07

Utåt sett såg det ut som den perfekta framgångssagan. 

Jeffrey Singh, Vishal Nanda och Aleksandar Goga startade sitt bolag Servicefinder 2006 i en källare.

Idén var enkel. 

De skulle skapa en plattform där privatpersoner kunde hitta hantverkare, som i sin tur betalade för att få tillgång till fler potentiella kunder. 

Nästan ett decennium senare satt de tre vännerna i sitt nya stora kontor på Stureplan och såg försäljningen explodera.

2015 vände Servicefinder från förlust till en vinst på 32 miljoner kronor. 

Grundartrion fick dela på nära 100 miljoner kronor när mediejätten Schibsted nyligen köpte de sista 30 procenten av Servicefinder. 

Breakit kan i dag avslöja den okända baksidan av Servicefinders verksamhet. Bolagets säljmetoder och avtalsmodeller har resulterat i att många kunder känt sig lurade till den grad att de vägrat betala. 

Som följd har Servicefinder figurerat i minst 166 rättsprocesser i svenska domstolar, visar Breakits kartläggning. Att ett bolag skickar fakturor till inkasso, kronofogden och som sista utväg driver saken i domstol är i sig inte något konstigt.

Men Servicefinder sticker ut rejält.

Bolaget har tio gånger fler tvister i svenska domstolar jämfört med sin närmaste konkurrent Offerta, som nyligen såldes till en betydligt lägre värdering.

Den stora majoriteten av Servicefinders 166 rättsprocesser handlar om fall där bolaget valt att driva sina krav till domstol för att få betalt. Kunderna hävdar i sin tur att Servicefinder inte har levererat vad bolagets säljare har utlovat. 

En av dessa missnöjda kunder är Johan Wahlman. Han är vd för Svensk elitbygg och design, ett bolag som sysslar med renoveringar på Stockholms glödheta bostadsmarknad.

De ingick ett stort avtal värt ”flera hundra tusen kronor” med Servicefinder. För det skulle bolaget få ta del av kundförfrågningar på riktigt stora jobb, enligt Johan Wahlman.

”Men det kom bara småjobb, som att skruva upp något handfat. Till slut sade vi upp avtalet eftersom vi inte fick kunderna som utlovat. Vi kände oss totalt lurade”, säger Johan Wahlman. 

Tvisten mellan bolagen har pågått sedan 2015, och varit uppe i flera domstolar.

Johan Wahlman fick strax före jul beskedet att hans bolag ska betala 290.714 kronor till Servicefinder. Detta efter en så kallad tredskodom i Stockholms tingsrätt, som dock inte prövat målet i sak.

Tingsrätten dömde till Servicefinders fördel på grund av en teknikalitet: Svensk elitbyggs juridiska ombud hade inte någon giltig fullmakt. 

Nu väntar en ny strid, då Stockholms tingsrätt prövar saken efter att Svensk elitbygg ansökt om återvinning den 18 januari i år. 

"Vi har en advokat som driver ärendet för vår räkning. Vi har haft liknande avtal med andra aktörer som har funkat bra. Men detta är extremt dåligt skött", säger Johan Wahlman. 

Maria Ekerling, 67 år, är tidigare arkitekt och drev en hobbyverksamhet där hon tillverkade hantverksföremål som glasfigurer. Över telefon tackade hon ja till att bli kund hos Servicefinder – något hon snart skulle ångra.

”De påstod att jag bundit mig på tre år, de bara fakturerade och fakturerade. Det är fruktansvärt”, säger Maria Ekerling.

Hon vägrade betala och blev till slut stämd i Stockholms tingsrätt. 

”Jag anlitade en jurist och till slut blev det en förlikning. Jag fick betala 14.000 kronor, sedan dess har jag försökt att glömma Servicefinder”, säger hon. 

Liknande berättelser kommer från många av de kunder som Servicefinder har dragit till domstol. 

På grund av den stora omfattningen av rättsprocesser har Breakit inte kunnat utröna hur många av de 166 tvisterna som bolaget har vunnit. 

Men i vissa fall där Servicefinder har förlorat tvisten i tingsrätten har bolaget valt att driva saken vidare till hovrätten. Där finns exempel på enskilda som lyckats få rätt.

Så varför har så många av Servicefinders affärsrelationer slutat med att kunden tvingats till domstol?

Medgrundaren Jeffrey Singh var vd för bolaget 2006-2016, men klev nyligen av i samband med att Schibsted köpte ut grundartrion. Han vill inte kommentera några enskilda fall.

”De som vi har tagit till domstol är folk som har köpt och brukat vår tjänst, men sedan inte velat betala”, säger Jeffrey Singh och tillägger:

"Under de tio år som Servicefinder har varit verksamt har förmedlingen haft tiotusentals kunder, där majoriteten av dem är nöjda kunder".

Varför tror du att ni har tio gånger fler sådana fall jämfört med er närmaste konkurrent Offerta?

”Jag har ingen insyn i hur de bedriver sin verksamhet, så det kan jag inte kommentera”. 

Många har uppenbarligen varit väldigt missnöjda med tjänsten, varför inte låta dem säga upp avtalet?

"Vid meningsskiljaktigheter har vi alltid försökt lösa synpunkterna med kunden, samt makulerat avtal i förtid när det var rätt utväg. De fåtal gånger vi drivit ärenden vidare är enbart i fall där kunder med avtal aktivt nyttjat tjänsten utan att betala".

Hur känner du personligen inför att ha drivit ett bolag som dragit så många till domstol?

”Jag har inga kommentarer kring det. Har du fler frågor får du ställa dem till Servicefinders nuvarande vd, eller ägaren Schibsted”.

Fler svar än så vill Jeffrey Singh inte ge. 

Tillsammans med medgrundarna Vishal Nanda och Aleksandar Goga planerar han nu att använda delar av sitt kapital från försäljningen av Servicefinder till att investera i startups. 

Schibsted hävdar att de många rättsprocesserna beror på ett "fristående beslut" från den tidigare ledningen

Frågan är vad Servicefinders offensiva sälj och många tvister betytt för värderingen när Schibsted betalade 68 miljoner för 30 procent av bolaget.

Vet du mer? Kontakta Breakits reporter – du omfattas av källskydd: erik@breakit.se eller 0735931030. Läs även de andra delarna i Breakits granskning: 

De tog striden mot Servicefinder – och vann

Två småföretagare har på var sitt sätt tagit striden mot Servicefinder. En vägrade betala – och slogs för sin sak ända upp i Hovrätten. En annan har istället pressat Schibsted för att få tillbaka sina pengar. Båda har lyckats. Läs deras historier här.

Schibsted skyller problemen på den tidigare ledningen

 

Vad visste egentligen Schibsted om Servicefinder när mediejätten öppnade plånboken? Martin Frey, ansvarig för Schibsteds marknadsplatser skyller problemen på den tidigare ledninngen. 

"Vi har nu sett över vår säljpolicy", säger han i en intervju med Breakit.

Så mycket betalade Schibsted – och så rika blev grundarna

 

Bortsett från kritiken från de missnöjda kundera är Servicefinder en ekonomisk framgångssaga. De tre grundarna Jeffrey SinghVishal Nanda och Aleksandar Goga cashade in rejält i höstas.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel