Sök

Nu blir Mathem budbolag - landar tung deal med Postnord

MathemPostnord

Tomas Kull, vd för Mathem. Foto: Sara Lindh

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Att bära hem mat och vin är inte nog för Mathem. Nu ska bolaget börja hämta andra e-handlares returer hemma hos kunderna. "Vi vill hjälpa fler aktörer med att leverera varor", säger medgrundaren Tomas Kull.

“Ungefär varannan order som görs i e-handeln innehåller en produkt som skickas tillbaka. Det är nog många som tycker det är skönt att slippa gå tillbaka med varorna till utlämningsstället”, säger Mathems vd Tomas Kull.

Han berättar för Breakit att Mathem inom kort ska börja testa en ny tjänst, som hjälper kunderna med e-handelsreturer.

Tjänsten bygger på ett samarbete med fraktbolaget Postnord och erbjuds till en början i Stockholmsområdet. Den fungerar såhär:

  • En kund som handlar på Mathem har köpt exempelvis ett par skor på nätet, som inte passar.
  • När Mathem-budet kommer och lämnar matkassarna så passar kunden på att också lämna över paketet med skorna.
  • Budet tar med paketet i bilen. Returpaketen samlas på Mathems lager, där de hämtas upp av Postnord.


För att processen ska fungera måste kunden ha satt på en klisterlapp för returfrakt - en sådan följer vanligtvis med i paketet när får hem en vara som man e-handlat. Mathem-budet kan då scanna klisterlappen direkt i dörren.

Nyheten är den andra på kort tid där Mathem samarbetar med andra företag för att effektivisera frakt. På måndagen avslöjade Breakit att Mathem också börjar konkurrera med Systembolaget.

“Vi funderar väldigt mycket på hur vi kan förenkla livet för våra kunder. Om dom handlar produkter från andra än oss så vill vi undersöka om vi kan samordna distributionen. Det är ingen hemlighet att vi letar fler samarbeten inom det området”, säger Tomas Kull.

Funderar ni på att utveckla ett API, så att vem som helst kan koppla sig mot ert transportnät?
“Vi har inte riktigt satt ner foten kring exakt vilka sorters samarbeten vi ska ha. Vad vi vet är vi vill hjälpa fler aktörer med att leverera varor, eftersom vi har en så stark egen budtjänst. Vi har ju 250 bilar nu, det är ganska mycket. Vi vet också att vi vill leverera högkvalitativa varor. Vi vill inte förknippas med vad som helst”, säger Tomas Kull.

Läs mer