Sök

"Vem vill egentligen gå in på Systembolaget om vi kan slippa?"

Viggo Cavling. Foto: Ann Jonasson. Bakgrundsfoto: Hasse Holmberg/TT

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Vinförsäljning kan bli det som som lyfter svensk mathandel på nätet, skriver Viggo Cavling i en krönika.

OBS Denna artikel publicerades första gången i januari 2017

I dag, måndag, avslöjar Breakit att du numera kan köpa vin hos Mathems e-handel. Den svenska matsajten samarbetar med danska Winefinder. Vinerna säljs och packas alltså i vårt södra grannland och skeppas sedermera till Sverige och transporteras hem till dörren.

Lyckas Mathem och Winefinder koordinera detta så att både mat och vin kommer till dörren samtidigt kan alla parter spara in en ansenlig mängd tid och pengar. Marginalen när du säljer mat på nätet är bara några få procent. Kan du få kunden att köpa en färdig matkasse kommer vinsten upp på 10 procents marginal. Några flaskor vin på toppen ger en riktigt bra vinst. Vin kan alltså bli det som lyfter svensk e-handel av mat på nätet.

Systembolaget har i dag en liknande tjänst i sitt beställningssortiment. Utbudet är flera gånger större än det hos Winefinder/Mathem.

Nackdelen är att det kostar minst 200 kronor att få hem flaskorna och att du måste vara hemma och visa din nuna (plus leg) när budet kommer. Winefinders budkillar ställer bara flaskorna utanför dörren.  En smula olagligt förstås, men vem bryr sig?

Det ska bli intressant att se hur hälsominister Gabriel Wikström reagerar på dagens nyhet. Å ena sidan vill han värna om Systembolagets monopol, 28 miljarder i skatteintäkter och folkhälsan.

Å andra sidan vill han inte stöta sig med EU. Det svenska monopolet har genom omfattande reklamkampanjer i svensk tv signerade reklambyrån Forsman Bodenfors och effektiv lobbyism i Bryssel en stark ställning hos svenska folket. Systembolagets viktigaste vapen för överlevnad har varit god service och ett stort utbud. När det kommer till viner över 150 kronor kan Winefinder och andra digitala aktörer sällan konkurrera, men att få flaskorna hem till dörren är sjukt praktiskt.

Vem vill egentligen gå in på bolaget om det går att undvika? I EU är synen på vin en helt annan än i Sverige. Söder om Smygehuk är vin en vara som alla andra och i länderna kring Medelhavet en central motor i BNP. Börjar Gabriel Wikström i Bryssel bråka om marginella företeelser som Winefinder finns risken att han rör upp så mycket damm att hela monopolet ryker. Gör han ingenting finns risken för erosion av basen som han sitter på.

I denna debatt är jag minst sagt jävig. Jag är chefredaktör på Folk o folk som är vindistributören Altias redaktionella sida. Vi skriver om mat och vin och försöker få våra läsare att beställa våra produkter på Systembolaget. Till skillnad från vinmakare i EU får jag på Folk o folk inte berätta hur glad man blir av våra produkter och vi får heller inte hålla på med telefonförsäljning. I annonser för våra produkter får bara själva flaskan synas.

Så ska jag hoppas på något för att rädda både Systembolaget och den inhemska vinbranschen som jag är en del av så vore väl lite mer liberala marknadsföringsregler att föredra. Jag menar, att jobba med en produkt som gör människor glada är en ynnest. Tänk om jag också fick skriva det på folk o folk utan att hamna i fängelse.

Läs mer