Sök

Zlatan-appen förbereds inför en försäljning: "Vi har en exitplan"

MikzUnited Influencer Group

Zlatan Ibrahimovic. Foto: TT/Jonas Ekströmer

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Storägaren Dan Olofsson lägger korten på bordet.

Marknadsföringsappen Mikz lanserades 2013. När fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic började använda appen som kommunikationskanal mot sina fans blev publiciteten stor.

En tidig investerare var Dan Olofsson som investerade 300 miljoner kronor i projektet.

I en intervju med Affärsvärlden berättar nu Dan Olofsson att bolaget, som i dag heter United Influencer Group (UIMG), förbereds inför en försäljning. Det var när bolaget gick ihop med det norska bolaget United Influencer som namnbytet uppstod.

"Är det något jag varit bra på genom åren så är det bygga långsiktigt. Inget av Danirs konsultbolag är till försäljning. Men det här produktföretaget är ett undantag. Vi har en exitplan för UIMG", säger Dan Olofsson till Affärsvärldens papperstidning.

I år räknar UIMG att omsätta 10 miljoner kronor i Sverige och i Norge 30 miljoner kronor. Planen är att gå in i ytterligare nio länder i Europa. 

Dan Olofsson berättar också att köpare har kommit med förslag. 

"Vi har redan haft propåer från köpare. Men innan vi säljer ska vi bygga mer värde. De stora teknikinvesteringarna är tagna och ligger i år på en nivå under 10 miljoner kronor. Nu ligger fokus på att öka intäkterna", säger Dan Olofsson.

Rättelse: UIMG blev namnet på det bolag som upprättades när Mikz slogs samman med norska United Influencer. I en tidigare version av artikeln hade Breakit skrivit United Screens istället för United Influencers.

Läs mer