Sök

Catena Media fortsätter shoppa loss – med amerikanskt förvärv

Catena Media

Robert Andersson, vd för Catena Media. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Det svenska börsbolaget köper amerikanska sajter för över 100 miljoner kronor.

Catena media har verkligen inte legat på latsidan sedan börsnoteringen i början på året. Bolaget har haft en aggressiv förvärvsstrategi och bland annat köpt ett tyskt analysbolag och den brittiska bettingsajten SBAT.

Catena medias affär bygger på att genom olika sajter driva trafik till nätcasinon. Bolaget har kunder som Mr. Green, Betsson och Leovegas.

Nu lägger bolaget 137 miljoner kronor på att köpa en rad amerikanska så kallade affiliate-sajter, alltså den typ av sajter Catena media använder sig av för att slussa vidare trafik till nätcasinon.

I pressmeddelandet framgår att parterna även har kommit överens om en tilläggsköpeskilling som kan uppgå till 412 miljoner kronor. Den maximala betalningssumman skulle alltså bli närmare 550 miljoner kronor.

De förvärvade sajterna uppges omsätta närmare 10 miljoner kronor i kvartalet.

Läs mer