Sök

Hon lämnade toppjobbet för att satsa på sin skönhetsstartup

Dynamo Digital VenturesBookatreat

Malin Eduards, grundare av Bookatreat. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Nu har Malin Eduards tagit in nära 5 miljoner kronor i kapital och är redo att lansera Bookatreat på bred front.

Malin Eduards var tidigare vice koncernchef på Academic work. Nu har hon lämnat bemanningsjätten efter 14 år för att satsa helhjärtat på sin startup Bookatreat.

Det är en plattform som samlar olika typer av skönhetssalonger. Salongerna lägger ut tillgängliga tider och användarna kan söka efter den typ av behandling de är ute efter.

Bookatreat sköter betalningen och tar en procentandel av vad behandlingen kostar.

Hittills har tjänsten funnits som en öppen betaversion i några veckor och enligt Malin Eduards har intresset från salongerna varit stort.

“Just nu står de i kö för att ansluta sig. Vi har haft 20 aktörer med i betatestet och haft närmare 1.000 nedladdningar. Det har skett helt via ryktesvägen, vi har inte marknadsfört oss på något sätt än”, säger hon.

Ett hundratal bokningar har än så länge skett via plattformen.

Nyligen tog bolaget in 1,8 miljoner kronor från en rad privata affärsänglar. Tidigare i år har mobilapputvecklaren Dynamo gått in med 3 miljoner kronor, i form av utvecklartjänster mot andelar i bolaget. Dynamos grundare Mathias Plank, som är gift med Malin Eduards, sitter också i styrelsen.

I januari planerar bolaget en större lansering.

"Vi skalar upp teamet och tittar på marknadsföring och olika samarbeten med influencers. Vi jobbar så klart också med att knyta till oss nya salonger så att utbudet blir större”, säger Malin Eduards.

Det senaste kapitalet ska bolaget använda till att utveckla ett komplett bokningssystem som man kommer erbjuda salongerna. Den produkten släpps om några månader.

“Just bokningssystem för den här branschen är en extremt eftersatt marknad. Många kedjor sköter fortfarande sina bokningar manuellt med papper och penna”, säger Malin Eduards.

Enligt henne sker bara två procent av alla skönhetsbokningar i Europa online.

“Resebranschen var på samma nivå för 15 år sedan, idag ligger den på 65 procent. Samtidigt omsätter skönhetsbranschen 100 miljarder euro årligen”, säger hon.  

Trots att en tanke med appen är att salongerna ska kunna fylla upp sina obokade tider poängterar Malin Eduards att det inte rör sig om någon rabattapp.

“Vi vill inte vara något Groupon, utan det rör sig om en premiumtjänst som ska attrahera användaren för att den är så enkel att använda. Som konsument idag måste du gå in på olika salonger och logga in för att kolla om de har några tider. Men vår marknadsplats slipper du det”, säger hon.

Hur ser konkurrensen ut?

“Just nu skulle jag säga att vi inte har någon konkurrent i Sverige, däremot har jag hört talas om satsningar som är på väg. Men vi känner oss trygga i vår plattform”, säger Malin Eduards och fortsätter:

"Vi ska se till att få ett ordentligt fäste på den svenska marknaden. Efter det ska vi även börja titta på marknader utanför Sverige".

Läs mer