Sök

Vi blir vad vi mäter – därför borde vi rikta blickarna mot youtubers

Mediepodden

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Vill du bli framgångsrik på nätet? Då borde du titta närmare på hur Youtube-stjärnorna mäter sin framgång, skriver Emanuel Karlsten.

Få saker är viktigare för digital framgång än att veta vad man mäter. Ändå får det alldeles för lite tid och fokus. Det räcker att se på de digitala medier du besöker. På Facebook mäts framgång i hur många som delar eller klickar på en "gilla"-knapp. Videoklipp med hundra tusen visningar beskrivs som en framgång, trots att det skulle kunna betyda att hundra tusen har stannat till i sitt flöde tre sekunder - utan ljud.

Eller ta webbtidningar. Här styr KIA-index, som mäter unika besökare, vem som är störst. Och på respektive tidnings sajt får vi topplistor på mest lästa artikel, baserat på hur många sidvisningar den har.

Om det är sättet vi förklarar värde för läsare, kunder och oss själva är det inte konstigt att världen blir skev. När det finns så tydliga, mätbara nyckeltal kring vad framgång är så formas också skapandeprocessen. Det vi uppmuntrar, hyllar och mäter formar oss.

Vi blir vad vi mäter.

Det är utifrån det här vi ska förstå journalistikens kris. Det är klart att det är svårt att belöna den långsamma berättelsen, när det främsta vi måttet den använder för sig själv och andra är klick.

Hur borde vi göra istället? Titta på youtubers. När de ska avgöra om deras eget innehåll är bra tittar de inte bara på ett mått, de väger samman flera olika datapunkter för att förstå en helhet - men framför allt ta intryck av vad de ska göra nästa gång. Dessutom görs inte datainsamlingen med någon särskild modell, utan organiskt utifrån att varje sak de släpper ifrån sig är något de djupt bryr sig om och därför också i detalj granskar reaktionerna på. Hur många kommentarer genererades? Hur länge tittade de på mitt klipp, när slutade de titta? Vad hände efter man tittade på ett visst klipp, fick jag tumme upp, började man prenumerera, delade man vidare? Korskör det med vad målet var för just det klippet och du får en förståelse för hur ditt innehåll landade.

Så här måste det göras med allt innehåll idag. Vi måste veta vad det är vi vill sälja, berätta, uppnå innan vi kan mäta det. När vi vet det kan vi också börja skapa parametrar för att bättre förstå om vi uppnått våra mål. Är det engagemanget vi vill åt? Då kanske “time spent” är ett bättre mått. Är det effekten? Då kanske vi ska tilldela varje besökare en unik URL och försöka kartlägga var och hur de spred vår information. Är det förnyelse av betalande prenumerationer som är ditt mål? Kartlägg då hur prenumeranten beter sig när de slutar, för att förstå hur du kan förbättra din tjänst.

Eller så är det något annat.

Det här är ett samtal vi måste börja ta mer, oftare. Inte för att det finns ett enkelt svar, utan för att utan diskussionen blir vi identitetslösa.

I veckans avsnitt av Mediepodden diskuterar jag och Medieanalytikern Olle Lidbom detta djupare.

 

Läs mer