Sök

Miljardärens nya drag – investerar i uppstickaren Mobile Storytelling

Mobile Storytelling

Rolf Lundström investerar i Mobile Storytelling. Foto: Mobile Storytelling och Svolder.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Mobile Storytelling växlar upp med sin första stora finansieringsrunda, kan Breakit berätta. Bland investerarna finns finansmannen Rolf Lundström.

Göteborgsbaserade Mobile Storytellings mission är att spelifiera världen. Bolaget, grundat 2012, är än så länge en liten spelare i en växande nisch. 

I fjol omsatte Mobile Storytelling 2,7 miljoner kronor, och gjorde en vinst på en halv miljon kronor.

”Vi har investerat mycket tid och pengar i att bygga våra plattformar. Nu har vi produkterna i stort sett hyllklara och är redo att skala upp”, sade Carl Bjerkne, affärsutvecklare och storägare i Mobile Storytelling nyligen till Breakit.

Han och teamet var då på jakt efter kapital. 

Nu har bolaget stängt sin första externa finansieringsrunda, kan Breakit berätta.

Miljardären Rolf Lundström – finansmannen från Göteborg som skapade sig en förmögenhet i kasinobranschen – finns bland investerarna i nyemissionen som ger totalt 5 miljoner kronor. 

”Jag tycker att det är viktigt att stödja unga entreprenörer, och jag hoppas att detta blir en bra investering. Jag tror på bolaget, men som med alla investeringar är det svårt att veta hur det faller ut”, säger Rolf Lundström till Breakit. 

Han gick nyligen in tungt i THQ Nordic, det värmländska spelbolaget som värderades till nära en miljard kronor efter sin notering för ett par veckor sedan. Rolf Lundström, som i dag är 79 år, var också en tidig investerare i Lena Aplers nätbank Collector. 

Gamification, att använda mekanismer från dataspel för att göra tråkiga saker roligt, spås förändra branscher som sälj, utbildning och hr. Mobile Storytelling har riktat in sig på nischer som ännu inte är lika konkurrensutsatta, till exempel besöksnäringen. 

Bolaget har tidigare fokuserat hårt på att utveckla skalbara plattformar för gamification. Med det nya kapitalet väntar en säljoffensiv. 

”Detta skapar helt nya förutsättningar för snabbare tillväxt”, säger Carl Bjerkne.

Målet är att omsätta 30 miljoner kronor inom tre år. 

”Vårt fokus just nu är att rekrytera ett säljteam för att öka säljtakten. Vi riktar främst in oss på turist- och besöksnäringen, men har även gjort uppdrag för stora varumärken som Coca-Cola, Volvo och Stena Line”, säger Carl Bjerkne.

I dagarna släpptes Mobile Storytellings senaste projekt, kallat ”Gaming Line” där kryssningsföretaget Stena Line bjuder på en adventskalender i form av pixliga mobilspel tydligt inspirerade av de klassiska arkadspelens estetik. 

Mobile Storytelling säljer ut 23 procent av bolaget i nyemissionen, till en värdering på 13,5 miljoner kronor (pre money).

Du som vill veta mer om Mobile Storytelling, grundat av bland andra Dota2-mästaren Joakim ”Akke” Akterhall – läs mer här.

Läs mer