Sök

De drar in kontrakt för tiotals miljoner med sina superannonser

AdFenixG-lab21Adtech

Teamet bakom Adfenix Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Göteborgsbolaget Adfenix har i tysthet byggt upp en mångmiljonaffär på att hjälpa mäklare att annonsera på Facebook. Nu riktar bolaget blicken mot USA.

Adtechbolaget Adfenix har på ett år gått från fyra till 15 personer och räknar i år med att omsätta drygt tio miljoner kronor.

Bolaget har hittat ett sätt att rikta Facebook-annonser med väldigt hög precision. Genom att samla in information både om enskilda bostäder och besöktrafik hos mäklarna själva och Hemnet, tar bolaget reda på exakt vilken bostadsannons som ska riktas mot vilken demografisk grupp.

”Vi vaskar fram vilka personer som är mest sannolika att köpa. Det gäller både de som letar bostad aktivt men vi analyserar även målgrupperna för att hitta andra personer som är snarlika och kan tänka sig att köpa”, säger Gabriel Kamienny, vd och medgrundare på Adfenix.

Bolaget startades redan 2014 men det är 2016 som det verkligen har tagit fart. Hemma i Sverige har man fått en rad avtal med olika mäklare och ett samarbete med bostadssajten Hemnet.

Internationellt har man bland annat tecknat avtal med den brittiska mäklarjätten Sothebys.

Nu fortsätter framgångarna, berättar Gabriel Kamienny. Bolaget har nyligen landat flera avtal värda över tio miljoner kronor. På grund av bolagets intäktsmodell syns dock inte alla intäkter i årsredovisningen för 2016.

Istället för att ta betalt i ett stort paket tar Adfenix en avgift för varje bostad som läggs upp på Facebook med bolagets verktyg.

”Det är lite olika pris i olika länder men generellt handlar det om ungefär 1000 kronor per bostad. När vi signar en kedja brukar de använda vår tjänst på alla sina bostäder. Det kan vara 10 till 30.000 bostäder om året”, säger Gabriel Kamienny vilket alltså indikerar ett ordervärde på mellan 10 och 30 miljoner kronor.

Till en början var det dock inte helt självklart att man skulle rikta in sig specifikt på mäklarbranschen.

”Vi har alltid haft ett fokus på bostäder Men i början körde vi mot lite olika branscher. Vi såg att vår teknik blev väldigt bra just för mäklarbranschen. När vi bestämde oss för att satsa på det kunde vi lägga mer tid på att finslipa målgruppsanpassningen ännu mer”, säger Gabriel Kamienny.

Att bolaget har vuxit så snabbt har en naturlig förklaring om man frågar honom själv.

”Vi är mycket bättre än allt annat. En vanlig Facebook-annons ger, enligt Facebook, ungefär 10 klick för var tusende person som har sett annonsen. Vi ligger på mellan 100 och 200 i snitt”, säger han.

Bolagets huvudmarknader har hittills varit Skandinavien, Storbritannien, Australien och Holland. I närtid kommer man även att göra en större satsning på den amerikanska marknaden där man redan nu har några testkunder.

”I första hand handlar det om att leverera på de avtal vi har tecknat redan nu. Ska man lägga tiotals miljoner på något så vill man bli nöjd också. Har vi nöjda referenskunder kommer vi att få fler”, säger Gabriel Kamienny.

Planen är att börja i finans- och mediecentrumet New York och sedan snabbt etablera ytterligare ett kontor på den amerikanska västkusten.

”Nu handlar det om att sätta upp ett kontor med kunniga personer. Vi måste känna av vad marknaden behöver och förmodligen göra vissa anpassningar av produkten. En stor skillnad i USA är att det finns både köp och säljmäklare”, säger Gabriel Kamienny.

Trots den snabba tillväxten har bolaget klarat sig utan riskkapital. Istället har man tjänat egna pengar redan från första dagen och återinvesterat allt i bolaget.

Under året har bolaget sett omsättningen på månadsbasis gå från 50.000 kronor till 1,5 miljoner kronor. Gabriel Kamienny har inga planer på att bromsa in.

”Vi vill öka tillväxttakten till över tusen procent med vår expansion. Det enda hindret är att vi måste rekrytera bra personer. Vi tror väldigt mycket på att personerna som jobbar på ett bolag verkligen är bolaget. Vår utmaning är kort och gott att rekrytera de bästa i världen.”

Läs mer