Sök

Så får elefanterna eld i baken - med hjälp av svenska startups

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Breakits krönikör Viggo Cavling har fått en snilleblixt (tror han).

I veckan berättade Coop här i Breakit att det deras e-handel har ökat med 50 procent jämfört med sina konkurrenter. Förklaringen var att de samarbetat med den svenska startupen Gastrofy och fått fart på verksamheten.

Detta att en elefant föredrar att samarbeta med en myra framför en annan elefant är ovanligt i svenskt näringsliv. Men det är mycket populärt i USA och speciellt i Kalifornien. Där ligger det i elefanternas DNA att samarbeta med startups och suga upp talang.

I höst har jag blivit vän med en kille vars namn ni ska lägga på minnet. Han heter David Fant och han är 19 år gammal. Han håller på med en fotbolls-app som jag tycker verkar smart. Det tycker Google och Facebook också för de senaste månaderna har David varit på stipendiat hos dem. Jag har försökt få med honom på ett av mina projekt, men det är tydligen inte tillräckligt sexigt. Om ni undrar varför Facebook och Google just nu är världens två hetaste företag är förklaringen att de är bäst på att hitta talang. De attraherar de bästa i världen och låter dem komma på besök genom processer som struntar i utbildning och bakgrund. Det enda viktiga är vad du gör och vill göra.

En annan förklaring till att USA fortsätter att skapa nya globala företag är Small Business Administration (SBA). Jag uppfattar att organisationen som grundades av president Eisenhower 1953 funkar ungefär som Almi gör i Sverige, fast med en viktig skillnad.

När statliga pengar i USA ska investeras har SBA koll på att 23 procent av pengarna går till små och medelstora företag. Det innebär att en knapp fjärdedel av USA:s militärbudget kan landa i startups. Elefanterna i USA tvingas gå till myrorna för att få statliga uppdrag. Översatt till svenska förhållande skulle detta innebär att 23 procent av pengarna till JAS borde gå till små och medelstora företag. Men är det någon som tror att SAAB skulle dela med sig av sina statliga miljarder frivilligt? Jacob Wallenberg gillar att prata om digital omställning, men när det kommer att till styra om statens och egna investeringar ner i värdekedjan bortom den egna plånboken händer inte mycket. Nej, det krävs nya statliga direktiv och lagar för att direktörer ska gå från ord till handling.

Mitt förslag för att få fart på detta är att vi börjar med Sveriges minst populära myndighet Arbetsförmedlingen. Vi kan börja med att de lägger 1-2 procent av sin budget på startups för att få ner arbetslösheten. I dag får Arbetsförmedlingen ungefär 70 miljarder av våra skattemedel. Det innebär alltså en dryg miljard till företag som mig närstående Selfiejobs och andra startups i rekrytering och HR. Vi kan i samma veva införa ett system som det som finns i Australien. Arbetsförmedlingen sköts av privata aktörer och de får ersättning ungefär som skolpengen funkar i Sverige.

Att fördela mer statliga pengar till startups är enligt mig en mycket viktigare fråga än 3:12-regler och optionsvillkor i bolag som Spotify och iZettle. Det senare ger krusningar på ytan. Om staten bestämde sig för att aktivt stödja småföretag vid större upphandlingar skulle vi få en revolution.

Att det är jag och inte Svenskt Näringsliv som för fram denna tanke är ingen slump. Svenskt Näringsliv är elefanternas kyrkogård. En cirkus som omsätter 777 miljoner kronor varje år och som har ett stort ansvar för att Sverige inte har fått fram fler storföretag de senaste 50 åren. Jag är övertygad om att Coop bara lagt några få promille av sin omsättning på Gastrofy och ser ett häpnadsväckande bra resultat. Med andra ord, med detta förslag får vi dels ett gäng nya snabbväxande startups som kan bli globala bolag, men vi injicerar också viagra i elefanter som ABB, SAAB, Ericsson och Electrolux så att de inte slackar av.  

Läs mer