Sök

De jagar ny storägare - United Screens laddar för nyemission

Malte Andreasson och Stina Bergfors. Foto: Press.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

"Vi är öppna för olika typer av ägare, både industriella och finansiella aktörer"

Tillsammans med konkurrenten Splay har talangnätverket United Screens dominerat den svenska marknaden under flera år. Nu är grundarna Malte Andreasson och Stina Bergfors redo att ta nästa steg.

"Vi är öppna för alla lösningar för att ta in en ny storägare och alla inser att det betyder att de nuvarande ägarna kommer att sälja från sina poster”, avslöjar Malte Andreasson som också är vd för United Screens.

EOC Partners har anlitats som finansiell rådgivare och under december kommer United Screens gå ut med ett prospekt till potentiella investerare. Huvudspåret är att ta in en ny större delägare. Hur stor ägarandel den nya investeraren ska få är inte klart men det handlar om en betydande post som nu kommer ut på marknaden.

“20 procent låter fjuttigt vi ser framför oss en större andel men exakt hur stor den blir är en öppen fråga. Det viktiga är att vi får in en ny storägare som tror på vår nya marknadsplan. Vi är öppna för olika typer av ägare, både industriella och finansiella aktörer”, säger Malte Andreasson.

Han vill inte kommentera hur United Screens kommer att värderas i transaktionen men baserat på mediekoncernens MTG aktieköp i konkurrenten Splay förra sommaren går det ändå att göra kvalificerade antagande om prislappen. MTG köpte en större minoritetspost (och blev därmed majoritetsägare) i Splay. Då värderades hela talangnätverket till runt en kvarts miljard kronor. Splay omsatte, när affären gjordes upp, runt 50 miljoner kronor och värderades alltså till hela 5 gånger omsättningen. United Screens omsättning för 2016 kommer sluta på cirka 75 miljoner kronor och med samma värderingsnyckel skulle bolaget alltså få ett värde på 375 miljoner kronor. Sedan Splay-affären gjordes upp har dock konkurrensen på den svenska marknaden hårdnat och ett stalltips är att värdet på hela United Screens sätts till omkring en kvarts miljard kronor.

Idag äger Malte Andreasson 23 procent av aktierna i United Screens och Stina Bergfors lika mycket. Störst ägare är mediejätten Bonniers riskkapitalbolag Bonnier Growth med 47 procent av aktiekapitalet, resten av aktierna sitter personalen på.

“Både vi grundare och Bonnier kommer att sälja en del av våra aktier”, säger Malte Andreasson men framhåller samtidigt att det är en offensiv satsning som driver fram affären:

“En viktig orsak till att vi gör den här satsningen är att vårt tittande växer så kraftigt att vi har svårt att hinna med att utnyttja det fullt ut i nya affärer. Vi behöver helt enkelt bygga ut organisationen ordentligt och då krävs i första läget mer kapital”

I den nya affärsplanen ligger också en inbrytning på ytterligare minst en ny marknad. Idag finns United Screens förutom i Sverige även i Norge och Finland.

“Danmark, baltstaterna, Polen, England och Tyskland är alla marknader vi har studerat. För en plan där det ingår att vi öppnar i Danmark eller Baltikum räcker det med en nyemission på runt 30 miljoner men ska vi in i Tyskland eller England måste vi ha in minst det dubbla”.

De första tre kvartalen i år omsatte United Screens 55 miljoner kronor vilket var en ökning med 44 procent jämfört med samma period i fjol.

“Jag räknar med att vi kommer att hålla den tillväxttakten under hela året, det är ett väldigt tryck just nu. Vi är på rätt sida om nollresultat, så de nya pengar vi vill ta in är för att kunna växa ännu snabbare, inte för att finansiera det vi gör i dag”, säger Malte Andreasson.

Läs mer