Sök

Matapp vill ta upp kampen med Foodora och Uber Eats

Foodiebag

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Wolt, Foodora, Waitress och Uber Eats - antalet aktörer som vill leverera mat till din dörr blir allt fler. Nu ger sig en ny spelare in i matkriget - svenska Foodiebag.

För den som rör sig i Stockholms innerstad har cykelbud med mat blivit en allt vanligare syn. Vi på Breakit har vid flera tillfällen kunnat berätta om matkriget mellan aktörer som Foodora, Wolt och nyligen lanserade Uber Eats.

Nu står det klart att en ny spelare vill ta upp kampen med jättarna. 

Foodiebag, som grundats av Max Ladow och Johan Lagerholm, lanserar idag en tjänst som skulle kunna beskrivas som en blandning av Linas matkasse och färdigmat á la Foodora.

Bolaget levererar matpaket med ännu inte tillagad mat - från restauranger.

“Idén grundar sig i att vi ville förenkla för människor att laga och äta mer kvalitativ mat. Med våra fantastiska kockar och krögare som samarbetspartners strävar vi efter att erbjuda matupplevelser utöver det vanliga”, säger Max Ladow, vd och grundare av Foodiebag.

Foodiebag, som precis som konkurrenterna använder cyklar för att leverera maten, menar att tjänsten riktar sig till “matintresserade personer som vill göra sin vardag enklare”. Rätterna som levereras är “signaturrätter” och kommer från kända Stockholmskrogar som restaurang Grodan, Brasseriet, Rolfs Kök, Trattoria Montanari och YOI.

Exakt hur mycket maträtterna kommer att kosta framgår inte.

“Matleveranser har ökat lavinartat i popularitet de senaste åren, vilket är en fantastisk möjlighet för oss krögare. Dock finns risken att färdiglagad mat blir skakad eller kall under transport. Med Foodiebags koncept är de förberedda råvarorna individuellt paketerade och behöver inte värmehållas under leverans, vilket gör att vi kan garantera att allt kommer fram fräscht och helt. Därmed kan vi erbjuda ett utbud av mer exklusiva maträtter utan att riskera matens kvalitet, säger Mats Broström, vd och grundare av restaurang Grodan.

Bolaget backas i dagsläget upp av investerare och partners i form av restauranggruppen Groupe Grenouille, Johan Acevedo, som arbetar med Candy Crush på King, samt Henrik Blumenthal, vd på Holm Henning & Partners.

Läs mer