Sök

Så blir du en hit på hajpade nätforumet Product Hunt - Weld vet

WeldProduct Hunt

Welds tjänst till vänster, medgrundaren Tom Söderlund till höger.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Startupen Weld lyckades öka antalet användare med 300 procent på en vecka. Metoden: En framgångsrik lansering på det hajpade forumet Product Hunt.

Amerikanska Product Hunt, som är ett forum där folk pratar om nya appar och andra nya produkter, har på kort tid blivit en maktfaktor i techindustrin.

Att bli framröstad som dagens hetaste produkt innebär ofta att användarskaran växer lavinartat  och inte sällan att riskkapitalister hör av sig.

Ett svenskt företag som har upplevt kraften i Product Hunt är Weld, vars verktyg hjälper folk som inte kan koda att bygga prototyper av appar eller sajter.

Den 19 februari klättrade Weld till plats nummer 2 på Product Hunt - vilket fick tillväxten att explodera.

“Innan vi lanserade oss där trodde vi inte att det skulle ge något större genomslag. Det mesta som hamnar högt på Product Hunt är konsumentinriktade appar. Vi har ju en mer nischad produkt. När vi insåg att vi var på väg att klättra upp på topp tre hamnade jag i extas. Det var helt grymt”, säger Welds medgrundare Tom Söderlund.

Bolagets användarbas ökade från 1.000 personer till 4.000 personer på bara en vecka efter topplaceringen på Product Hunt..

Weld hade förberett sig bland annat genom att skapa en Facebook-grupp dit bolaget bjöd in sina kompisar och uppmanade dem att gå in och rösta.

“Product Hunt vill inte att man fiskar röster. De har blivit ännu strängare med det sedan vi lanserade där. Det går också rykten om att en röst inte räknas om den kommer från en person som kommer in på sajten via en direktlänk, till exempelvis Welds egen sida där. Det beror på att Product Hunt vill att de som röstar ska ha kommit in via startsidan och gjort sitt val därifrån. Men jag vet inte om det ryktet stämmer”, säger Tom Söderlund.

Weld hade ganska mycket röster redan från start men hamnade ändå inte på topp fem. Det som tryckte upp bolaget till plats 2 var i stället att många kommenterade på produkten.

“Det är en lärdom som man kan dra, att det inte räcker med röster. Product Hunt är ett community, så det är väldigt bra att vara aktiv där lång tid innan man ska lansera. Om man bidrar mycket till forumet kan man få någon av grundarna att själva posta ett inlägg om ens produkt. Då får man en stark start direkt”, säger Tom Söderlund.

Ett annat råd han har är att vara beredd på en anstormning av frågor från användare. För Welds del var de anställda under hela helgen som följde efter Product Hunt-lanseringen upptagna med att kolla mejlen och hjälpa de nya användarna.

“Om man inte är beredd på det kan man inte kapitalisera fullt ut på alla nya som kommer in. Product Hunt läses ju av folk i hela världen så man får frågor dygnet runt. Man ska också vara redo på att journalister eller bloggare hör av sig och vill veta mer. Och så ska man se till att ha alla system för social spridning på plats innan lanseringen”, säger Tom Söderlund.

Efter uppmärksamheten Product Hunt blev Weld omskrivet bland annat på den tyska tekniksajten T3N som än i dag är en stora källa för trafik till det svenska bolagets sajt.

En sak som går att vara skeptisk till är den positiva stämningen på Product Hunt. De som är aktiva på forumet är vanligtvis personer som gillar att testa flera nya produkter varje vecka - och som gärna peppar andra.

“De är early adopters och väldigt optimistiska, på gott och ont. Man ska inte räkna med att de stannar kvar så länge utan de kanske hoppar vidare till nästa nya grej. Sedan tror jag att den allmänt härliga atmosfären i communityt kan innebära att en del hårda sanningar som man behöver höra inte kommer fram på Product Hunt”, säger Tom Söderlund.

Läs mer