Sök

Snapchats nya mediedeal - tar alla annonspengarna själv

snapchat

T.v: Evan Spiegel, grundare av Snapchat. Foto: Vilhelm Stokstad/Jae C. Hong/AP/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Sociala medier-jätten Snapchat vill behålla alla annonspengarna själv. Nu lägger bolaget om affärsmodellen för sina mediepartners.

Förra veckan släpptes den första delen av rapporten “Svenskarna och internet”. Den visade att Snapchat numera har tagit över de yngsta målgrupperna från Facebook som största sociala medie.

En av funktionerna i den glödheta foto- och videoappen är att olika publicister kan få en helt egen typ av kanaler, under namnet “Discover”, högst upp i användarnas flöde.

Hittills har Snapchat och publicisterna delat på annonsintäkterna från dessa kanaler. Nu blir det dock slut på det, rapporterar sajten Recode.

Istället för att splitta annonsintäkterna kommer startupbolaget istället att börja betala en rak licensavgift på förhand.

Tidigare har både publicisterna och Snapchat själva kunnat sälja annonser mot det utrymme som uppstår kring kanalerna. Enligt Recode handlar den nya affärsmodellen om att Snapchat vill ha full kontroll över annonserna på egenhand.

Den nya modellen ska implementeras redan om en månad. Snapchat håller samtidigt på att förbereda för en närstående börsnotering.

Läs mer