Sök

Wrapps vd bryter tystnaden: "Vi har signat flera nya banker"

Wrapp

Aage Reerslev är vd på Wrapp. Foto: Wrapp.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Marknadsföringsappen Wrapp har slutit nya avtal med flera banker i Norden - och förbereder en lansering i Finland. Det säger vd:n Aage Reerslev till Breakit.

Det var ett tag sedan vi hörde något konkret om hur det går för Wrapp, det svenska techbolaget som vill ersätta alla kundkort och lojalitetsprogram i handeln med en enda app.

Bolaget har en brokig och relativt lång historia. Efter att ha bytt affärsmodell flera gånger satsar Wrapp nu på att säkra samarbeten med banker, som också får möjlighet att köpa in sig i bolaget. Samarbetena gör det möjligt för Wrapp att använda köpdata från bankkort för att rikta marknadsföring (se faktaruta nedan).

Fram tills nu har startup-bolaget bara slutit avtal med en enda bank, Nordea, som också har köpt in sig i Wrapp.

Nu har dock fler banker hoppat på samarbetet. Det berättar bolagets vd Aage Reerslev.

“Vi har signat med flera banker i Norden, som vi inte har gått ut med än. Vi signar ytterligare en lite större bank den här veckan. Det är både storbanker och mindre aktörer. Men jag kan inte nämna dem vid namn än”, säger han.

Möjligheten för så kallade tredjepartsutvecklare som Wrapp att bygga tjänster på data från bankerna är en omdebatterad fråga. En ny lag, som ska tvinga banker att dela med sig av data, är på gång - men den dröjer till våren 2018. Dessutom är det oklart exakt hur lagtexten kommer att se ut.

Därför behöver Wrapp fortfarande bankernas tillåtelse. Aage Reerslev menar dock allt fler banker nu självmant väljer att släppa in startups i värmen - innan lagen blir verklighet.

“Det senaste året har det kommer flera nya lagar som i praktiken har blivit som ett wake up-call för bankerna. Det gäller framför allt sänkningen av interchange-raten (en typ av kortavgift) som med en lagändring sänktes drastiskt från drygt 1 procent till ett par promille. Kortavdelningen på bankerna har insett att de måste hitta helt nya affärer, och det har varit positivt för Wrapp”, säger Aage Reerslev.

Wrapp ska nu expandera utanför Sverige. Först ut blir Finland, där partnern Nordea har en stark position.

“För oss har bromsklossen varit just att få till avtal med bankerna. När vi nu har säkrat den biten kan vi börja trycka på gasen”, säger Aage Reerslev.

Han säger att Wrapp medvetet har legat lågt de senaste månaderna, eftersom Nordea är det enda officiella samarbetet.

“Om vi skulle gå ut hårt med marknadsföring nu, när vi bara kan pusha för Nordea-kort, så skulle ju både konsumenter och andra banker tänka att ‘det där är en Nordea-tjänst’. Det vill vi undvika. Men snart kan vi annonsera samarbeten med fler banker. Då kommer vi också att trycka på mer med marknadsföring”, säger Aage Reerslev.

Under perioden augusti 2015 till januari 2016 tog Wrapp in totalt 40 miljoner kronor i riskkapital, från betalbolaget Klarna, klädjätten H&M och Nordea. Bolaget har än så länge knappt några intäkter och gjorde förra året en förlust på 18 miljoner kronor.

Aage Reerslev säger sig ha stark uppbackning från investerarna, inför framtida kapitalrundor.

“Det här påminner lite om när Mastercard startades i USA en gång i tiden. Bankerna såg ett gemensamt behov av att bygga upp en gemensam infrastruktur kring kort. De banker som investerade då fick väldigt bra avkastning sen när Mastercard börsnoterades. Vi vill göra en liknande resa med Wrapp”, säger han.

Så fungerar Wrapp

Wrapp vill skapa ett automatiserat sätt att sköta lojalitetsprogram och marknadsföring inom fysisk handel. Tanken är att det ska gå till ungefär såhär:

  • En kund som handlar ofta på exempelvis H&M ansluter sig till Wrapp.
     
  • Appen, som har tillgång till transaktionsdata från användarens bankkort, känner av att användaren i fråga köper kläder på H&M för 3.000 kronor per år.
     
  • H&M kan då välja att automatiskt föra över en kontantbonus på 100 kronor till användarens bankkonto, som tack för att kunden är trogen.
     
  • Samtidigt får dock konkurrerande klädkedjor chans att bjuda över. Den klädkedja som vill erbjuda 200 kronor i bonus till alla konsumenter i kategorin “handlar kläder i lågprisbutik för 3.000 kronor per år” kan göra det.
     
  • Tanken är att ersätta alla kundkort och bonusprogram inom handeln, och skapa ett mer effektivt sätt för handlare att skaffa nya kunder.
     
  • I skrivande stund, oktober 2016, kräver dock modellen att bankerna ger sitt godkännande - vilket är lättare sagt än gjort.

Läs mer