Sök

Toca Boca utmanar jättarna med en egen Netflix-tjänst för barn

BonnierToca Boca

Barn gillar sina paddor. Foto: Hasse Holmberg/TT.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Toca TV ska bli barnens svar på Netflix. Frågan är om Youtubegenerationen kommer att bry sig.

Toca Boca – ett av mediejätten Bonniers få nya digitala framgångsbolag – såldes i våras för över en kvarts miljard kronor. 

Affären byggdes kring mobilspel för barn. Toca Boca med den nya kanadensiska ägaren Spin Master utmanar nu på en ny front: streamingmarknaden. 

Youtube har enligt studier svalt en allt större andel av barnens mediekonsumtion. Samtidigt håvar de etablerade spelarna som Netflix och Viaplay in familjer som betalande kunder genom att bjuda även barnen på rörlig bild on demand. 

Nu släpper Toca Boca, som fortfarande rattas av grundaren Björn Jeffery, sin egen version av Netflix för de yngsta. 

Streamingtjänsten Toca TV lanseras i dag i över 150 länder. Målgruppen är barn i åldern 5-9 år.

”På Toca TV handlar det inte bara om vilka videos som är tillgängliga, utan vilka som inte är det. Varje video är utvald och förhandsgranskad gentemot noga utvalda kriterier för att säkerställa att den möter Toca Bocas höga krav på kvalitet”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Tjänsten kostar 55 kronor per månad. Frågan är om generationen som blivit van vid att video är gratis kommer att lockas. 

Läs mer