Sök

"Zlatan-appen" blöder - ägarna har nu förlorat över 300 miljoner

United Influencers

Foto: TT

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Nettoomsättningen för United Influencers, tidigare Mikz, landade på 1 krona i fjol.

Det är nyhetstjänsten Rapidus som är först med att rapportera om det smått katastrofala bokslutet för bolaget bakom den så kallade "Zlatan-appen" Mikz. Verksamheten drivs numera genom bolaget United Influencers Media Group.

Enligt bolagets färska årsredovisning uppvisade bolaget en förlust på 63 miljoner kronor under fjolåret.

Nettoomsättningen landade i sin tur på 1 krona, enligt årsredovisningen. Bolaget uppvisar dock övriga intäkter på blygsamma 166.000 kronor. 

Det innebär att Mikz, som enklast kan beskrivas som en kommunikations- och marknadsföringskanal för kända profiler, nu har backat över 300 miljoner kronor för ägarna sedan starten. Pengar som framför allt kommer från affärsmannen Dan Olofsson, via ägarbolaget Danir.

I Danirs årsredovisning framgår det dessutom att ägarbolaget skjutit in ytterligare 31 miljoner kronor i en nyemission.

"För att täcka bolagets underskott", beskrivs det där.

Nyhetsbyrån Rapidus har sökt Dan Olofsson som kommenterar att pengarna ska ses som en investering där "slutresultatet förhoppningsvis blir positivt".

I juni förra året gick bolaget ihop med norska United Bloggers och bildade kändisnätverket United Influencers. Varumärket Mikz gick i samband med det i graven. Nätverket har knutit upp sociala profiler som fotbollsstjärnan Zlatan Ibrahimovic samt Mikael Persbrandt och Blondinbella.

I somras stod det klart att Valueqard, som backas upp av investmentbolaget Wellstreet, har knutit ett avtal med bolaget om att distrubera digitala presentkort.

Breakit har varit i kontakt med United Influencers Media Groups vd Istvan Beres men han har avböjt att kommentera bokslutet. 

Läs mer