Sök

Oväntade draget från Vanhatapio - NA-KD lanserar fysiska butiker

Nakd

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nelly-grundaren Jarno Vanhatapio har satt upp en fysisk butik för sin nya e-handelssatsning NA-KD.
“Det är ungefär 50/50 business och varumärkesbyggande”, säger Jarno Vanhatapio.

E-handelsbolaget NA-KD (uttalas som engelskans “naked” reds. anm.) har vuxit blixtsnabbt sedan lanseringen för 9 månader sedan. Redan under det första året med försäljning räknar bolaget med att omsätta 140 miljoner kronor.

Genom två riskkapitalrundor har 55 miljoner kronor pumpats in i satsningen från bland annat affärsänglarna Magnus Emilson och Lena Apler samt grundaren själv.

Nu visar det sig att bolaget – något oväntat – även satsar på fysiska butiker. Det görs just nu i form av en popupbutik inne i Mall of Scandinavia utanför Stockholm.

“Vi reflekterar inte särskilt mycket över att det är olika kanaler och det tror jag inte kunderna gör heller. Vi har snygga varor och då är det bara ett plus att finnas i verkligheten också”, säger Jarno Vanhatapio om den nya butiken.

Han berättar även att bolaget redan har haft en popupbutik i Göteborg och nu är i gång med att planera sin första butik i Tyskland.

En av anledningarna till att sätta upp butikerna är att det är varumärkesbyggande. Jarno Vanhatapio är dock tydlig med att butikerna inte är någon förlustaffär.

“Om man bara tittar på varför vi gör det är det 50/50 för business och varumärkesbyggande. Butikerna ska ha en egen omsättning och gå med vinst. Men det är inte samma skalbarhet som för onlineförsäljningen.”

Att skapa engagemang kring varumärket är också något som bolaget gjort väldigt framgångsrikt i digitala kanaler. Bland annat har bolaget 300.000 nyhetsbrevspenumeranter och NA-KD:s Instagram-konto har samlat på sig över 450.000 följare.

“VI har ett väldigt starkt socialt momentum nu. Varannan minut är det någon användare som lägger upp bilder på sig själva med våra kläder under vår hashtag eller genom att tagga vårt konto”, säger Jarno Vanhatapio och fortsätter:

“Vi tror mycket på att bygga upp en följarbas, engagera och sedan konvertera till försäljning. Många är väldigt fokuserat på att kränga varor till sin målgrupp. Vi ser det mer som en följdmekanism av att engagera människor.”

Varför har ni lyckats så bra socialt?

“Det är bland annat att vi vet hur vi ska bearbeta sociala medier och har många personer som fokuserar helt på det. Det är en del arbete med influencers (sociala profiler reds. anm.). Sedan har vi en hemlig sås som vi inte pratar så mycket om än.”

Vad är ambitionen framåt med de fysiska butikerna?

“NA-KD kommer alltid att vara ‘digital first’ men samtidigt finns det kunder som gärna vill känna på kvalitén innan de köper något. Vi kommer att börja med städerna där vi har flest följare på sociala medier just nu: Stockholm, Berlin, München, London och Los Angeles”, säger Jarno Vanhatapio.

Läs mer