Breakit - Nytt rekordår väntar Happy Plugs – som tar upp kampen med Apple
Happy Plugs grundare Andreas Vural. Foto: Press

Nytt rekordår väntar Happy Plugs – som tar upp kampen med Apple

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
13 sep 2016, kl 15:00

Svenska elektronikbolaget Happy Plugs skapar nytt varumärke som rider på Apples trådlösa våg.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
13 sep 2016, kl 15:00

Genom att sälja färgglada och trendsnygga tillbehör till mobiltelefoner har Andreas Vurals bolag Happy Plugs fått stort genomslag.

Bolaget är främst känt för sina hörlurar och tanken med produkterna är att de ska ses som modeaccesoarer snarare än tekniska tillbehör som du bara köper för funktionens skull.

Sedan starten 2011 har Happy Plugs vuxit och finns numera i 70 olika länder runtom i världen. Produkterna säljs via bolagets 6.000 olika återförsäljare och den egna e-handeln.

Under fjolåret omsatte bolaget 77 miljoner kronor. En omsättning som Andreas Vural, grundare av bolaget, nu menar kommer att slås med råge.

Totalt sett beräknas bolaget beräknas omsätta 125 miljoner kronor under 2016.

"Allting började med ett koncept och det har gått bra. I dag säljer vi produkter var 20:e sekund och inleder olika samarbeten med kända profiler som Justin Bieber och Jared Leto", säger Andreas Vural, som förklarar att bolaget är lönsamt.

2015 redovisade bolaget ett positivt resultat på cirka en miljon kronor.

Knappt en vecka efter att Apple presenterade sina omtalade trådlösa hörlurar gör Andreas Vural nu ett liknande drag. Med det nya varumärket Yevo ska bolaget börja sälja trådlösa hörlurar.

“Vi har jobbat med satsningen i ett år och när Apple släppte sina trådlösa blev vi glada. Dels för att nu finns sådana ute på marknaden och dels för att Apples lurar är inte i närheten av att vara så bra som Yevos.”

En märkbar skillnad från Apples airpods är att Yevos saknar kablar och liknar öronproppar. 

"Vi har gjort en uppkopplingen som ingen annan har och ljudupplevelsen är helt magisk och våra drivers (högtalare, red. anm.) kommer från armaturtillverkaren Knowles. Enligt de amerikanska medierna ska Apples ljudupplevelse inte var någon vidare, så på den biten är vi mycket bättre", säger han.

Yevo-lurarna skapar sitt eget magnetfält med låg frekvens och är kopplade tiil Bluetooth 4.1. Laddningen av lurarna sker i en mindre förpackning. 

"En annan funktion är Audience Transperancy. Den gör att ljud runt omkring dig släpps in. Om du till exempel är ute och joggar i stan så kan du höra biltutan eller om någon ropar på dig", säger Andreas Vural.

I november ska lurarna ut på marknaden – men inte till vilket pris som helst. De trådlösa lurarna säljs för runt 3.000 kronor.

Apples airpod har mottagit kritik. Varför kommer ni att lyckas?

"Vi visste redan från början att vi hade en bra produkt och när vi var på den stora IT-mässan IFA i Berlin fick vi bra respons också. Vi har ett par små hörlurar som är packat med en massa teknik i hög kvalité, det kommer att gå bra", säger Andreas Vural och fortsätter:

"När jag startade Happy Plugs hade jag ett startkapital på 400.000 kronor och har inte tagit in mer sedan dess. Det var ingen som trodde att jag kunde konkurrera med Sony, Sennheiser eller Bose. Men jag lyckades."

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel