Sök

Ny rapport visar: Nu omsätter svensk e-handel över 100 miljarder

Dibse-handelSvensk e-handel

Daniel Larsson, vice vd på DIBS som nu släpps sin årliga rapport om svensk e-handel. Foto: Press

Sofia Honungsmåne

Sofia Honungsmåne

Reporter

E-handeln i Sverige fortsätter att växa starkt. Det visar DIBS årliga rapport "Svensk E-handel" som nu har lanserats.

För tionde året i rad publicerar nu Dibs en rapport som ger en detaljerad bild av svensk e-handeln och dess utveckling.

Dibs mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att använda data från tusentals anslutna webbutiker i Sverige samt intervjua 2.000 internetanvändare.

“E-handeln i Sverige är i en otroligt spännande fas, och det händer mer nu än någonsin förut. För den som vill hänga med och lära sig mer om e-handeln i Sverige så är vår rapport en given kunskapskälla”, säger Daniel Larsson, vice vd på DIBS payment services.

Några av punkterna i rapporten:

  • Den totala svenska e-handelsmarknaden, det vill säga för både resor, varor och tjänster, omsätter nu 100,5 miljarder kronor. Det är en tillväxt på 11 procent jämfört med 2015, vilket motsvarar 10 miljarder kronor.
     

  • Resor står för drygt hälften av omsättningen, följt av varor och sedan  tjänster. Om man tittar på fördelning i antal kronor blir det cirka 51 miljarder kronor för resor, 37 miljarder för varor och 12 miljarder för tjänster.
     

  • Prenumerationstjänster på nätet som mat, tv/video- och musikstreaming fortsätter att öka starkt.
     

  • När det gäller den mobila e-handeln så handlar numera mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. Ökningen sker inom alla åldersgrupper, men mest i åldrarna 55-65 år där ökningen är 17 procent.
     

  • Mobila betalsätt som exempelvis Swish ökar. Sex av tio svenskar har använt Swish och kännedomen om betalsättet bland svenskarna är nu närmast hundraprocentig.

Hela rapporten kan du läsa här.

Läs mer