För tionde året i rad publicerar nu Dibs en rapport som ger en detaljerad bild av svensk e-handeln och dess utveckling.
Dibs mäter e-handelsmarknaden i Sverige varje år genom att använda data från tusentals anslutna webbutiker i Sverige samt intervjua 2.000 internetanvändare.
“E-handeln i Sverige är i en otroligt spännande fas, och det händer mer nu än någonsin förut. För den som vill hänga med och lära sig mer om e-handeln i Sverige så är vår rapport en given kunskapskälla”, säger Daniel Larsson, vice vd på DIBS payment services.
Några av punkterna i rapporten:
-
Den totala svenska e-handelsmarknaden, det vill säga för både resor, varor och tjänster, omsätter nu 100,5 miljarder kronor. Det är en tillväxt på 11 procent jämfört med 2015, vilket motsvarar 10 miljarder kronor.
-
Resor står för drygt hälften av omsättningen, följt av varor och sedan tjänster. Om man tittar på fördelning i antal kronor blir det cirka 51 miljarder kronor för resor, 37 miljarder för varor och 12 miljarder för tjänster.
-
Prenumerationstjänster på nätet som mat, tv/video- och musikstreaming fortsätter att öka starkt.
-
När det gäller den mobila e-handeln så handlar numera mer än hälften av svenskarna på nätet från sin mobiltelefon eller surfplatta. Ökningen sker inom alla åldersgrupper, men mest i åldrarna 55-65 år där ökningen är 17 procent.
-
Mobila betalsätt som exempelvis Swish ökar. Sex av tio svenskar har använt Swish och kännedomen om betalsättet bland svenskarna är nu närmast hundraprocentig.
Hela rapporten kan du läsa här.