Joshua Brown blev den första föraren att dö i en Tesla i en olycka där autopiloten var påslagen. Den amerikanska trafikmyndigheten inledde snabbt en utredning av dödskraschen, som skedde i en Tesla modell S i juni.
Olyckan reste frågor om hur väl Teslas autopilot, som alltså inte är helt autonom, egentligen fungerar.
Nu kommer Tesla med en massiv uppgradering, som ska räta ut dessa frågetecken. Enligt Elon Musk ska detta göra de existerande Teslorna till det säkraste fordonet på vägarna.
”Det kommer troligen att halvera antalet olyckor”, sade han om uppgraderingen enligt Venture beat.
Den kanske viktigaste förändringen är att radarn i bilen får huvudrollen. Tidigare har radarn och kameran samspelat för att avgöra när bilen till exempel ska nödbromsa för att undvika kollision. Kameran har haft vetorätt.
”Om inte kameran kunde känna igen objektet så inledde inte bilen en inbromsning. Det är lite knepigt eftersom det fanns ganska många saker som kameran inte kände igen”, sade Elon Musk.
En annan viktig nyhet är ”fleet lerning”. Genom storskalig datainsamling från alla bilar ska Tesla bygga upp regler som i sin tur ska få ned antalet onödiga inbromsningar.
Breakit har tidigare berättat att Teslas försäljning i Sverige har gått ned med hela 23,5 procent hittills i år. Nu kommer siffror som visar att motsvarande trend gäller i hela Europa. Försäljningen har sjunkit med nära 25 procent under årets första sju månader, enligt statistik från Automotive Industry Data. I elbilsmeckat Norge rasade försäljningen med 55 procent.
Tesla förklarade kräftgången i Sverige med att många kunder väntar på SUV:en Model X, eller den kommande Model 3.
Enligt Dagens Industri pekar dock analytiker ut långsamma leveranser som en bakomliggande orsak till att försäljningen rasar.