Sök

Här är Klarnas nya drag i USA – inför betalningar på krita

Klarna

Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd på Klarna. Foto: Ann Jonasson.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Betaljätten Klarna fortsätter utöka produktutbudet och utmanar kreditkortsjättarna.

Nu rapporterar amerikanska Wall Street Journal att den svenska betaljätten lanserar sin lösning för avbetalning på den amerikanska marknaden.

“Vi är otroligt glada över att kunna presentera lanseringen av vår realtidslösning för delbetalning på den amerikanska e-handelsmarknaden”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Vid lanserningen har det svenska startupbolaget redan fått in lösningen hos amerikanska partners som e-handelstjänsterna Shopify, Magento och Bigcommerce.

Klarnas delbetalningslösning kan ses som en utmanare till de klassiska kreditbetalningsbolagen Visa och Mastercard. Detta kommer knappt ett dyng efter att Klarna-konkurrenten Paypal presenterat ett nytt samarbete med just Mastercard.

Det samarbetet rör dock fysiska butiker och inte e-handeln, där Klarna nu lanserar sin lösning.

En snarlik lösning finns redan på flera av Klarnas nordiska marknader. Så just att Klarna erbjuder delbetalningar är i sig inte nytt.

"Det som är mest spännande nu är att vi blir först i världen med att kunna erbjuda en lösning för delbetalningar på flera olika marknader med samma integration för handlaren" säger Erik Engellau-Nilsson, marknads- och kommunikationschef på Klarna.

"Med en integration" innebär att en e-handlare som har kunder i till exempel USA och Storbritannien kan använda samma Klarna-integration på båda marknaderna. Det blir alltså inte extra kodande bara för att man vill använda betallösningen på en till marknad.

"På sikt ska det här gälla alla våra 18 markander. Vi kommer att rulla ut det här gradvis till fler länder", säger Erik Engellau-Nilsson.

Hur lång tid utrullningen kommer att ta vill han dock inte ge något svar på.

Läs mer