Sök

Izettle svalde precis den brittiska Ipad-kassan Intelligentpos

Izettle

Izettles grundare Jacob de Geer och Robin Knox, medgrundare till Intelligentpos. Foto: pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Izettle ger sig in i kampen om de större kunderna. Nu köper bolaget den brittiska betalutmanaren Intelligentpos.

Izettle är det svenska betalbolaget som riktat in sig på att bli småbutikernas och kaféernas bästa vän. Med deras kortläsare och en padda eller smart telefon ska de lätt och billigt kunna börja ta betalt med kort. 

Med grundaren Jacob de Geers egna ord är missionen att ”demokratisera kortbetalningarna”. 

Den typiska kunden är ett företag med mindre än fem anställda.

I Storbritannien har kassa-utmanaren Intelligentpos lanserat en mer avancerad molnbaserad lösning för de lite större handlarna. Även den funkar med en Ipad som hårdvara, men prissättningen är betydligt styvare jämfört med Izettles erbjudande.

Nu sväljer Izettle det senare bolaget, i en affär där köpeskillingen än så länge inte är känd. Klart är att Izettle betalar med både kontanter och egna aktier.

”Vi köper ett bolag som är extremt duktigt i sin sektor. Det innebär att vi kan börja konkurrera på helt andra premisser mot lite större företag. Det är väldigt spännande”, säger Izettles grundare Jacob de Geer till Breakit. 

Intelligentpos, baserat i Edinburgh blir nu ett helägt dotterbolag till Izettle. 

Förvärvet markerar något av ett strategiskifte, där Izettle på allvar kan börja konkurrera med jättarna på kassamarknaden.

Intelligentpos är, likt Izettle, inte ett lönsamt bolag i nuläget. Företaget har dock ”tusentals kunder”, som betalar en fast månadskostnad på 39 pund.

Bland säljarna finns förutom de två grundarna Robin Knox and Paul Walton ett antal investerare som gått in med riskkapital i bolaget. 

Intelligentpos ska även i fortsättningen verka fristående under det egna varumärket. Planen är dock att bolagets produkt ska lanseras på Izettles 12 marknader. 

I grunden finns det faktum att alla fysiska butiker behöver en kassalösning. Frågan är vem som kan göra denna lösning så attraktiv, smart och billig som möjligt.

”Vi jobbar med skalbarhet i åtanke. De (Intelligentpos) har fått tusentals kunder i UK och har verkligen bevisat sitt case där. Vi kommer att expandera deras erbjudande till våra tolv marknader där behovet är lika stort”, säger Jacob de Geer. 

Izettle är, fem år efter lanseringen, fortfarande i en expansionsfas. Bolaget ökade under 2015 intäkterna med 82 procent. Totalt drog Izettle in 345,7 miljoner kronor.

Förlusten svällde med 48 procent till 295,1 miljoner kronor. Ambitionen är att Izettle ska nå lönsamhet under slutet av nästa år.

Hur förvärvet av Intelligentpos faller ut blir sannolikt centralt för om det ska lyckas. 

”Vi tror mycket på att detta kommer att bli en uppgraderingsväg för våra befintliga handlare”, säger Jacob de Geer. 

Samtidigt finns betydligt större fiskar som sneglar på den europeiska dammen. Reuters rapporterade under tisdagen om att aktörer som Izettle och Sumup kan utmanas på sina hemmamarknader av amerikanska bolag som Square och Paypal, samt kanadensiska Shopify.

Sumup möter enligt Reuters den tilltagande konkurrensen genom att sänka sina priser. 

Även Izettle sänkte i somras sin transaktionsavgift. Bolaget införde då en rörlig prissättning där spannet ligger på 1-2,75 procent av värdet i transaktionen. 

Jacob de Geer avfärdar dock risken för ett kostsamt priskrig i kampen om att bli förstahandsvalet för handlarna. 

”Den diskussionen har pågått i fem år, men Square kör fortfarande på sina 2,75 procent i USA”, säger han och fortsätter:

”Man kan ta det ned till en viss nivå, sedan går det inte att gå lägre. För småföretag är inte priset det avgörande, utan att det fungerar felfritt, är enkelt att koppla på och att man får pengarna på dagen”.

Läs mer