Sök

Efter år av hemlighetsmakeri – nu berättar Aevy vad de har byggt

Aevy

Aevys grundare Filip Johansson och Anton Bergström. Foto: Johanna Ekström.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Northzone har pumpat in 16 miljoner kronor i en av Sveriges hittills hemligaste startups. Nu kan Breakit berätta vad det är Aevy egentligen gör.

Är det en HR-plattform? Eller ett slags Linkedin? Eller handlar det om onlinerekrytering? Sedan det för över ett år sedan stod klart att riskkapitalbolaget Northzone gick in med drygt 9 miljoner kronor i startupen Aevy har det spekulerats friskt i vad det är bolaget gör.

Efter att ha lagt två år på att bygga sin produkt - och efter att de fått in ytterligare 7 miljoner kronor från Northzone - är nu de två grundarna Filip Johansson och Anton Bergström beredda att berätta vad det är de sysslar med.

Aevy startade de redan 2011 när de båda pluggade på Handels i Stockholm. De bestämde sig för att hoppa av och satsa på sin startup på heltid, som då var som ett slags Linkedin fast för studenter.

De fick redan från start med sig investerarna Ludvig Linge, som sålt sitt bolag TAT till Blackberry och Johan Lenander, som var tidig investerare i samma bolag.

“Det gick helt okej. Vi hade säkert kunnat fortsätta med det, men vi ville någon annanstans och vi insåg att det inte skulle gå att bygga så stort som vi ville”, säger Anton Bergström.

För drygt två år sedan beslutade de sig därför för att byta affärsidé.

“Vi såg att det fanns ett stort problem för företag som ville anställa utvecklare eller komma i kontakt med en investerare eller journalist. Vi hittade helt enkelt ett sätt att lösa det problemet på”, säger han.

Lösningen blev den sökmotor som Aevy nu har byggt. Den fungerar dels som en vanlig sökmotor, likt Googles, där den som till exempel är ute efter en utvecklare i en viss stad kan skriva in de kriterierna och få upp förslag på personer som matchar.

Dels som en plugin till Chrome, så att den som använder tjänsten kan föra muspekaren över någons namn på exempelvis Twitter och få upp all samlad information som finns om personen på internet. Som mejladress, jobb, foton med mera.

Så här ser det ut när man använder Aveys plugin.

Aevy har i nuläget riktat in sig mer specifikt mot rekryterare, men utesluter inte att även andra grupper kan komma att använda tjänsten framöver.

“Rekryterare är den grupp som gör den här typen av research mest. När vi började bygga produkten 2014 flyttade vi över hela teamet till ett hus i Palo Aalto och då slumpade det sig så att vi träffade flera företag i närheten som desperat sökte efter utvecklare”.

“Bolagen har insett att de måste satsa på rekrytering på i princip samma sätt som på sälj. När de har fått in massa pengar i kapital blir ofta den stora utmaningen att rekrytera rätt personer”, säger Filip Johansson.

När det inte kommer in tillräckligt med svar på jobbannonserna måste bolagen själva gå ut och aktivt söka upp tänkbara kandidater, och det är då Aevys tjänst gör deras jobb enklare. Det finns också en funktion i programmet som gör att personer som jobbar på samma företag kan se om någon annan mejlat samma personen.

En av bolagets första kunder var sociala medier-bolaget Pinterest, som de fick in när “produkten fortfarande var ganska dålig”. Att Pinterest ändå var nöjda och stannade kvar såg Filip Johnsson och Anton Bergström som en bekräftelse på att de var på rätt spår.

“De köpte och betalade ganska mycket trots det”, säger Anton Bergström.

Sedan dess har de fortsatt att finslipa sin tjänst efter hand, och riktat in sig på att sälja in den till bolag som de själva tycker är smarta och kul. För när de smartaste bolagen förstått grejen kommer även de andra efter, tänker de sig.

Anton Bergström på Aevys kontor på Skeppsholmen i Stockholm. Foto: Pressbild

Aevy öppnades upp sin tjänst brett i maj i år, efter att tidigare bara ha sålt en betaversion till utvalda bolag. Nu har man över 100 betalande kunder, bland dem finns förutom Pinterest även digitala matleveranstjänsten Instacart, e-handelsjätten Amazon, bloggportalen Medium, frågeplattformen Quora och digitala valutaplattformen Coinbase. I nuläget finns runt 95 procent av kunderna i USA och 90 procent i Silicon Valley. Det är också därför de i juli i år öppnade ett kontor i San Fransisco.

Varför har ni varit så hemlighetsfulla?

“Vi har velat att det ska vara riktigt bra innan vi börjar satsa på att växa. Vi har varit perfektionister. För fyra-fem månader sedan märkte vi att det växte ganska snabbt utan att vi gjorde så mycket. Det var då vi bestämde oss för att öppna ett USA-kontor”, säger Filip Johansson.

Senaste kvartalet ökade Aevys intäkter med 50 procent jämfört med kvartalet innan. Innan USA-lanseringen gjorde de break even. Aevy har brutet räkenskapsår och omsatte enligt senast tillgängliga bokslut, som gäller för perioden fram till augusti 2015, 1,7 miljoner kronor och gjorde en förlust på 6,5 miljoner kronor.

Då hade bolaget drygt 5 miljoner kronor kvar i kassan. Sedan dess har de fått in de ytterligare 7 miljonerna från Northzone, som alltså sammanlagt gått in med drygt 16 miljoner kronor. 

De har enligt egna uppgifter just nu en årlig omsättning på 8 miljoner kronor, som kommer att öka till drygt 33 miljoner kronor om 12 månader givet att tillväxten fortsätter i samma takt som nu.

Bolaget tar betalt genom en prenumerationstjänst, för varje användare betalar kunderna ungefär 5.000 kronor i månaden.

Från att ha varit åtta personer när de satt och byggde produkten i Palo Aalto har teamet  nu vuxit till 15. Målet är att anställa ytterligare 10 personer till USA-kontoret, främst inom sälj och marknadsföring.

“Vi vill skala upp så fort vi kan i USA, nu har vi ett bra utvecklingsteam i Stockholm och är ganska nöjda här, men i USA vill vi växa fort i och med att många nya kunder signar upp sig", säger Filip Johansson.

Men han tillägger att de samtidigt vill "göra det på ett ansvarsfullt sätt". Aevy delade kontor med Wrapp för några år sedan och såg hur de växte väldigt snabbt och hur USA-lanseringen gick sådär. Samma filosofi har de två grundarna när det kommer till riskkapital.

"Bästa riskkapitalet är intäkter", säger Anton Bergström och fortsätter:

“Det roligaste är att se att det vi bygger ger effekt. Förra månaden blev 14.000 människor kontaktade via vår tjänst. Det är häftigt att man kan hjälpa folk att få ett nytt jobb. Även om vi inte kan se vilka kontakter som leder till en anställning så verkar det fungera, många företag har använt oss från början och fortsätter kontinuerligt att lägga till användare”.

Läs mer