Sök

Nu ska Google straffa mobilsajter med störande popupannonser

Google

Googles egna exempel på annonsformat som inte kommer att accepteras.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Nu kan det bli slut på heltäckande annonser i mobilen – Google ändrar sökalgoritmerna.

För drygt ett år sedan rapporterade vi om mobilegeddon. Det var ett grepp från Google som gjorde att sajter som inte var mobilanpassade nedprioriterades i sökningar som gjordes från just mobiler.

Nu vidtar sökjätten ytterligare åtgärder för att sila ut vilka sajter som ska hamna högt upp på söklistorna.

Enligt Techcrunch lanserar Google en uppdatering som ska göra att störande annonser som täcker över innehållet ska straffas.

Det handlar om de annonser som man aktivt måste klicka bort för att ta del av innehållet bakom och allra mest de med små stängningsknappar. Idén är att göra sig av med sajter som använder annonser på ett sätt som gör att användarna av misstag klickar på dem.

Sajten hävdar dock att det inte kommer drabba alla som använder sig av heltäckande popup fönster. Använder man popups för att till exempel informera om cookies eller fråga efter inloggningsuppgifter kommer man inte att nedprioriteras.

Läs mer