Sök

Louise Arén ska stöpa om Bukowskis till ett e-handelsbolag

Bukowskis

Louise Arén.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Sveriges största auktionshus Bukowskis byter vd. Digitalchefen Louise Arén tar över chefsrollen - med uppdraget att förvandla den förlusttyngda firman till ett lönsamt onlinebolag.

Familjen Lundin, som är Sveriges största privata investerare i olja och gruvor, verkar bli allt mer intresserade av internetbolag. Häromveckan kunde vi avslöja att de dragit i gång riskkapitalbolaget Back in Black som investerar i startups.

Nu gör de ännu ett drag i samma riktning - denna gång i Bukowskis som ägs av familjen Lundin. Digitalchefen Louise Arén flyttas upp till vd-rollen, som ett led i en digitalisering av det 146 år gamla företaget.

”Jag är övertygad om att Louise är rätt person att fortsätta det arbete som Anna-Karin Laurell (den avgående vd:n) lett under de senaste åren. Det handlar om att ytterligare stärka Bukowskis varumärke bland våra befintliga kunder, nå ut till nya kundgrupper och göra vårt digitala erbjudande ännu mer attraktivt”, säger Bukowskis ordförande Lukas Lundin till Breakit.

Louise Arén började på Bukowskis för ett år sedan och har sedan dess satt en struktur för det digitala arbetet.

“Det fanns ett behov av en tydlig strategi för mobilen, sociala medier och KPI:er (mätning av viktiga nyckeltal). Det har varit en stor omställning för oss som har gått ganska snabbt. Det är ett stort arbete, men vi vet att det är rätt väg för oss”, säger Louise Arén.

Bukowskis har haft det tufft de senaste åren. Koncernen, där både e-handel och klassiska slagauktioner ingår, gjorde förra året en förlust på 19 miljoner kronor. Omsättningen landade på 242 miljoner kronor.

“Vi har haft omställningskostnader och extraordinära kostnader de senaste åren som vi tar nu i år. Bland annat flytt av kontor och goodwillkostnader. Men nu ser vi att det går åt rätt håll”, säger Louise Arén.

En rad techbolag har de senaste åren gett sig in i auktionsmarknaden, bland annat svenska Auctionet och Barnebys. Det innebär potentiellt hårdare konkurrens för Bukowskis.

"Jag tycker det är väldigt spännande med många av de nya startups som kommer fram, det sporrar oss att bli ännu bättre. För vår del tror jag att vi har en fördel i vår kunskap, att vi alltid kan garantera att objektet är äkta. Man läser av och till i medier om att någon har köpt ett objekt online, som visar sig vara falskt. Där har vi en helt annan trovärdighet”, säger Louise Arén.

Läs mer