Sök

Konkurrensen om att digitalisera skolan ökar: "En strid på kniven"

MoorDigiexamNationalencyklopedin

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Många vill vara med när solan ska bli mer digital. Men ökad konkurrens i kombination med trögrörlighet har lett till nedåtrundor och ouppnådda mål bland svenska edtechbolag.

När Breakit intervjuade Digilärs vd och medgrundare Stellan Wigh för drygt ett år sedan sa han att målet var att nå en omsättning på 10 miljoner för 2015.

När årsredovisningen nu publicerats på Bolagsverket står det klart att det Spiltan-backade bolaget, som tagit fram digitala läromedel som kan ersätta böcker på gymnasiet och högstadiet, inte har nått ända fram.

Skälet till det är enligt Stellan Wigh att konkurrensen har ökat.

“Det finns en överetablering på marknaden. Om vi hade kunnat sälja efter våra riktpriser så hade vi klarat både 10 miljoner och mer i omsättning”, säger han och fortsätter:

“Vi upplever en mycket stor prispress. Men samtidigt växer marknaden fortfarande, det återstår att se hur mycket och i vilken takt”, säger han.

Digilärs omsättning landade på på 6,8 miljoner för helåret 2015, en ökning med drygt 21 procent från föregående år.

Inom det området som Digilär verkar finns det främst tre större konkurrenter menar han. Bonnier education (som förra året köpte upp det danska digitala läromedelsförlaget Clio), läromedelsbolaget Gleerup och Ne (Nationalencyklopedin).

“Vi ser framför oss att det blir ett antal år framöver där det blir strid på kniven”, säger Stellan Wigh.

Ne:s satsning på digitala läromedel är bolagets största investering någonsin. Hur mycket pengar det rör sig om vill vd Hubert Kjellberg inte gå in på, men de tas från koncernens egen kassa.

“En stor andel av vår omsättning går till det här. Vi har en mängd lärare som har testat under sommaren och i augusti kommer det att bli en kommersiell produkt. Vi är rätt så optimistiska”, säger han.

Han tror att det finns plats för flera digitala läromedelsföretag eftersom marknaden växer, men han tror också att det kommer ske en konsolidering de närmaste åren. För att hålla sig kvar krävs kapital.

“Det finns nog plats, men det är inga enkla pengar och det kommer kräva mycket investeringar både i teknik och innehåll”, säger han.

Ett bolag med en närliggande tjänst, om än inte en direkt konkurrent till de digitala läromedelsbolagen, är Schoolido. 

Bolaget har tagit fram en digital lärartjänst där materialet till alla kursplaner för Sveriges högstadieelever samlas i en och samma plattform. Även eleverna kan använda tjänsten, och själva välja inlärningssätt efter vad som passar dem bäst.

Nyligen tog bolaget in 8 miljoner kronor bland annat från skolföretaget Academedia, och värderades därmed till 23 miljoner kronor. 

Det är bra mycket lägre än när Aggregate media investerade 6 miljoner kronor i Schoolido förra sommaren. Då fick bolaget en värdering på 72 miljoner kronor.

Bolagets medgrundare och produktionschef Oskar Schröder menar att det är naturligt att värdet på en startup som är i uppbyggnadsstadiet fluktuerar.

"Värderingen kan inte utläsas på det sättet. Vissa ägare går bara in med pengar, andra adderar pusselbitar som vi saknar och därför går det inte att göra en symmetrisk jämförelse bara baserad på den nominella prislappen. Schoolido är värt mer i dag än för ett år sedan", säger han. 

Han medger dock att det tar tid att få skolorna med på digitaliseringståget.

“Det är den största utmaningen att påverka skolornas digitalisering. Många skolor är jättepå, men det är en stor apparat”, säger han.

En utmaning för utbildningsbolagen kan vara att växa internationellt. Särskilt om företaget måste anpassa sin produkt efter olika läroplaner. 

Ett bolag som lyckats skala upp är Digiexam, som hjälper skolor att göra pappersprov digitala. Sedan förra året har bolaget förutom kontor i Stockholm även ett i New York, och avtal med stora amerikanska universitet.

Bolaget som nyligen tog in 30 miljoner i kapital ökade sin omsättning från 2,5 till 6 miljoner kronor förra året.

Här kan du spana in en rad edtechbolag att hålla koll på. 

Läs mer