Sök

Instagram hånas för kopian – men Zuckerberg brukar vinna sina krig

Instagramsnapchat

Press/TT/Skärmdump. Montage.

Breakit

Breakit

Instagram har det senaste dygnet hånats rejält för sin Snapchat-kopia Stories på sociala medier. Men att Facebook väljer att kopiera Snapchats framgångskoncept är långt ifrån oväntat, skriver Olof Lindblom, grundare av sociala medier-agenturen Cube, i en gästkrönika.

Det är ingen nyhet att Mark Zuckerberg vill att Facebook ska äga hela det digitala kommunikationsflödet människor emellan.

En liten tillbakablick:

2010. Instagram slår igenom på riktig! Folk delar inte personliga bilder på Facebook i samma utsträckning längre så Mark ser vad som håller på att ske på Instagram - och köper upp Instagram för närmare 7 miljarder kronor.

2013. Vine slår igenom och revolutionerar hur människor kan vara kreativa med korta video-klipp i mobilen! Denna gång är Mark snabb och svarar med att lansera 15 sec video på Instagram. Sedan dess har jag inte hört någon prata om Vine.

2014. WhatsApp slår alla andra messenger-konkurrenter och kan 2014 stoltsera med över 450 miljoner användare. Facebook agerar och köper upp bolaget för 123 miljarder kronor, samtidigt som man knoppar av mail-funktionen på Facebook till en egen app; Facebook Messenger. Jag gissar att du som läser detta använder någon av tjänsterna.

2015. Twitter går trögt som vanligt och ser sin chans att bli heta genom att köpa upp Periscope. Twitter tar nu över stafettpinnen när det kommer till live-streaming! Mark ser vad som håller på att hända och det dröjer ända till våren 2016 innan "Facebook Live” lanseras, en identisk live-streaming funktion som Facebooks 1,7 miljarder användare kan använda samma dag. Sedan dess har jag inte hört någon prata om Periscope.

2015. Google går som vanligt som tåget med YouTube som affischnamn. En stor del av alla miljarder video-visningar som sker på YouTube varje dag kommer via delningar på Facebook. Facebook kontrar med att storsatsa på video i sin egen spelare och deras nya algoritm prioriterar automatiskt bort folks poster från feeden om posten innehåller ett YouTube-klipp. Postar du däremot en Facebook-video får du mängder av streams! Spelaren är överallt!

2015. Snapchat har på ganska kort tid blivit en av världens snabbast växande plattformar med över 10 miljarder videovisningar per dag. Facebook försökte redan 2013 att skapa en egen "Snapchat-app” vid namn Poke, men den floppar totalt. När de insåg att de inte kunde göra det bättre lade de ett bud på Snapchat på ca 3 miljarder, men fick nobben.

2016. Troligt citat från Mark: "If we can't beat them and we can't buy them, just copy them!"

Facebook lanserar således Instagram Stories som, förutom att det inte finns några filter med utsträckta hund-tungor (ännu), är en exakt kopia på Snapchat Stories. Det är en exakt kopia. Får man göra så? Jag vet faktiskt inte. Men jag gissar att det sitter ett 100-tal Silicon Valley-advokater i krismöte i detta nu.

Missförstå mig rätt nu. I mitt jobb så använder jag mig av Facebooks olika tjänster dagligen. Jag gillar Facebook! Helst skulle jag vilja trycka in WhatsApp, Facebook, Instagram, Messenger i en och samma app så jag slipper hoppa däremellan. Jag har sedan ett år även blivit hyfsat aktiv på Snapchat och förstått nyttan och storheten i kanalen. Det är utan konkurrens mitt bolag Cubes snabbast växande kanal just nu.

Om Instagram kommer att lyckas med att utmana Snapchat, som är otroligt mer etablerat än vad till exempel Vine var när Instagram lanserade film, låter jag vara osagt. Det är för tidigt att sia om. Men Mark har gett sig ut i krig och det slutar som sagt sällan förrän han har fått som han vill ha.

Facebook 2017 då?

Jo, jag skulle tro att Facebook lanserar Poké-book och hänvisar till att namnet kommer från deras tidigare app "Poke". Spelet går ut på att checka in på olika platser via Facebooks geo-taggning och väl på plats kan man "poke:a" små digitala mini-monster. När man fångat dessa små monster så kan man lägga in dem i sin poke-book.

Allt upplevs såklart i VR-glasögon från Oculus Rift (som Facebook för övrigt köpte för drygt 2 miljarder kronor 2014).

Olof Lindblom

Olof är affärsutvecklare och en av grundarna till CUBE - en agentur för inflytelserika personer inom sociala medier. 

Läs mer