Sök

Wellstreet investerar miljonbelopp i livsstilsvarumärket Wacay

WellstreetWacay

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

E-handelsveteranerna bakom Wellstreet gör ännu en investering. Den här gången i det nya klädvarumärket Wacay.

Vi har tidigare kunnat rapportera om investmentbolaget Wellstreet, som driver acceleratorn The Lab samt investerar i bolag kopplade till e-handel. Hittills har bolaget bland annat investerat i adtechbolaget DanadsReve och kalenderappen Simpliday

Bakom satsningen står entreprenörerna Mikael Wintzell och Simon Saneback.

Nu står det klart att bolaget kliver in i livsstilsvarumärket Wacay. Totalt rör det som en investeringsrunda på 7 miljoner kronor. 

Exakt hur stor del av investeringen som Wellstreet står för vill Mikael Wintzell, grundare av Wellstreet, däremot inte avslöja.

“Vi är fullt medvetna om att Wellstreets modegrad är förhållandevis låg samt att marknaden är stentuff och full av starka spelare. Dock är vi helt övertygade att vår något disruptiva approach och digitala kompetens kommer att komplettera Wacay:s team och fantastiska varumärkestänk”, säger Mikael Wintzell.

Tanken är nu att Wellstreet ska hjälpa Wacay, som grundats av modetrion Magnus Liljeblad, Jonas Eriksson och Evelina Bryngelsson, att ta klivet in i det digitala, bland annat via så kallat ”e-tail in retail”.

”Det innebär att vi bygger närvaro i de fysiska butikerna genom olika grader av shop-in-shops och inredning baserat på att kunden genom teknik kan slutföra sina köp oavsett hur lagret ser ut i den respektive butiken”, säger Mikael Wintzell.

Magnus Liljeblad, grundare av Wacay, kommenterar de nya delägarna såhär:

“Vi är mycket stolta att Wellstreet ser samma potential i marknaden som vi har identierat. Med hjälp av Wellstreet kommer vi nu lägga fullt fokus på vår digitala satsning E-tail in Retail som även fysiska butiker kommer att dra nytta av” säger Magnus Liljeblad.

Varumärket Wacay lanseras under våren 2017.

Läs mer